Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Agood Company vill bli störst på mobilskal och vara hållbara – nu byter de vd

Artikel bild
Henrik Jonsson, ny vd på Agood. Foto: Press

Grundaren lämnade tidigare i år och nu får Agood Company även ny vd. Målsättningen är att bli störst i världen på mobilskal. Samtidigt är det en utmanande bransch där det ständigt lanseras nya mobiler i nya former.

"Tillbehörstillverkare sitter med hjärtat i halsgropen fram till lanseringen", säger nya vd:n Henrik Jonsson och avslöjar hur de vill lösa problemet hållbart.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Agood Company har byggt en affär på att sälja mobilskal och andra prylar som ska vara tillverkade av hållbara material. Bolaget grundades av 2018 av Anders Ankarlid, som själv valde att lämna bolaget tidigare i år

Nu meddelar bolaget fler förändringar när den tidigare globala säljchefen Henrik Jonsson kliver upp och tar över rollen som vd i bolaget. Han kommer där att ersätta Colin Woodward.

“Jag tror att bolaget är i ett nytt skede. Vi har varit igång i nästan sex år och både styrelsen och vi delägare beslutade oss för att göra vissa justeringar i organisationen i början av det här året. Nu befinner vi oss i en fas med mycket fokus på expansion och det kommersiella”, berättar han när Breakit ringer upp.

Agood Company omsatte 23 miljoner kronor under 2023. Det är en minskning från de två föregående åren då bolaget omsatte 31,5 (2023) respektive 26,2 miljoner kronor (2022). Målsättningen är att bli världens största tillverkare av mobilskal.

I år ska bolaget däremot ha ökat takten igen och enligt Henrik Jonsson har tillväxten de senaste nio månaderna legat på 100 procent jämfört med samma månad föregående år.

“Första halvan av 2023 var ganska tuff. Men det var också en period då vi tog stora investeringar inom produktutveckling av både mobilprodukter och det vi kallar drinkware. Hösten 2023 hittade vi rätt ur ett massmarknadsperspektiv och det var då som den stora tillväxten började”, säger han.

I år räknar Agood Company med att omsätta omkring 40 miljoner kronor om ökningen håller i sig. 

Utöver växtbaserade mobilskal eller transparenta skal tillverkade av gamla godislådor så säljer bolaget bland annat också anteckningsböcker av sten och flaskor av återvunnet stål.

Det låter spontant som en spretig kombo, hur landade ni där?

“När bolaget grundades 2018 så var Ideal of Sweden väldigt framgångsrika. Men man såg att det fanns ett behov av mobiltillbehör som var cirkulära samtidigt som de kunde nå en stor marknad. Sedan har vi utvecklat materialen vi använder och vår produktion under lång tid. Satsningen på drinkware var lite mer av en tillfällighet, men det är ett område där vi ser stor marknadspotential.”

Tidigare sålde bolaget också kläder, men det är en kategori som de har valt att lägga bakom sig. 

Henrik Jonsson säger att bolaget nu väntar på Apples nästa stora lansering i höst, vilket innebär att även Agood Company måste lansera nya produkter. Det är ett problem i branschen enligt den nya vd:n men han säger att de motverkar svinn genom att kunna återanvända sina lageröverskott för att tillverka nya mobilskal.

“Det är en utmaning för alla i branschen. Alla tillverkare av mobiltelefoner är väldigt hemlighetsfulla med sina nya designer och många tillbehörstillverkare sitter med hjärtat i halsgropen fram till lanseringen", säger han och fortsätter:

“Vi är de enda i världen som gör en helt cirkulär produkt. Vi producerar alltid för mycket, eftersom att vi också vill ha en produkt så länge som mobilen finns kvar. Sen tar vi tillbaka skalen och tillverkar ett nytt. Det är vårt sätt att göra det möjligt för användare att returnera oönskade produkter till oss."

Agood Company har idag cirka 20 anställda.

Enligt databasen Eivora är Joakim Rahmqvist bolagets största ägare idag, men på ägarlistan finns fortfarande grundaren Anders Ankarlid, den nya vd:n Henrik Jonsson, sedan nyligen även näringslivsprofilen Michael Storåkers.

Läs mer