Sök ikon

Sanne Alexandra satsar stenhårt på byxor för kvinnor – ökar men vänder till förlust

Artikel bild
Sanne Josefsson, grundare Sanne Alexandra Stockholm.

Sanne Alexandra kliver över tio miljoner men vänder till förlust.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

När vi för nästan ett år sedan gjorde en kartläggning av bolagen runt Sveriges största influencers var Sanne Alexandra Stockholm ett av de bolag vi kollade på. 

Bolaget grundades och leds av Sanna Josefsson, influencer och gift med det före detta NHL-proffset Jacob Josefsson. 

Redan för 14 år startade hon tillsammans med influencerinkubatorn klädmärket Sanne Alexandra Stockholm och för ungefär två år sen bestämde de sig för att göra märket till ett eget bolag. 

Nischen som bolaget har riktat in sig på är “bekväma underdelar för kvinnor” som de skriver i det nyligen inskickade bokslutet för 2023. Lite mer specifikt har bolaget tidigare sagt att de ska satsa på byxor.

Men hur går det då? 

Omsättningen ökade förra året, från 8,6 miljoner kronor 2022, till 11,7 miljoner kronor i år. Men samtidigt vände bolaget till förlust, där vinsten på ungefär 1,5 miljoner 2022 förvandlades till en förlust på 330.000 kronor under 2023. 

I bokslutet framgår det också att det gjordes en utdelning på en miljon kronor i slutet av året.

Läs också: Unik rapport: Sveriges största influencers – bolagen som går bäst och sämst (kändisarna som äger, megakonkurrensen och kritiken)

Läs mer