Sök ikon

Krasch för Josefin Dahlberg och Oh la moon – nu halveras försäljningen (och bolaget blöder)

Artikel bild
Josefin Dahlberg, grundare Oh La Moon. Foto: TT/Skärmdump

En påstådd allians med andevärlden hjälpte inte.

Det blev ett tungt år i fjol för Sveriges okrönta kristalldrottning Josefin Dahlberg och hennes e-handel.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör


Bloggaren och influencern Josefin Dahlberg grundade Oh la moon 2020. Då hade hon precis kommit hem från San Francisco med en ny passion: Kristaller. E-handeln Oh la moon säljer nämligen bland annat kristaller som uppges ge dig välmående men på sajten finns även allt från böcker till inredning och onlinekurser. 

Affärerna med kristaller har fått hård kritik, speciellt efter poddserien Kristallsjukan som granskade affärerna runt stenarna och mineralerna som det ibland kan bli rusning runt. Josefin Dahlberg är inte ensam kändis att sälja produkter som kristaller som inte har något vetenskapligt belägg för att de ska vara bra för din hälsa. Även Gwyneth Paltrow har fått tung kritik för att hon via sitt Goop drar in pengar på kristallerna.

Men är det en sån pengamaskin som det ibland påstås?

Vi tog en titt i bokslutet för Oh la moon och kan konstatera att svaret på den frågan är nej. 

Förra året fortsatte omsättningen i bolaget att sjunka. Från toppen på 8,2 miljoner kronor 2021 är den nu nere på 4 miljoner kronor. På resultatsidan ser det ännu sämre ut. Bolaget redovisar för första gången ett minusresultat – det landar på minus 1,1 miljoner kronor.

Omsättningsminskningen förklaras i bokslutet med ökad konkurrens och ett allt kärvare ekonomiskt läge. Bland kostnaderna finns en personalminskning och investeringar i produktutveckling, där det sistnämnda uppges kunna ge större intäkter i framtiden.

 

Läs mer