För bara ett par veckor sedan sålde Klarna sin checkout-verksamhet till ett konsortium med Kamjar Hajabdolahi i spetsen. Det innebär att kartan ritas om på marknaden för kassalösningar i svensk e-handel.
På onsdagsmorgonen var det dags för Qliro att visa siffrorna för det andra kvartalet. Några hårda siffror från rapporten:
- Rörelseintäkterna ökade till 117,1 miljoner kronor, upp från 112,6 miljoner kronor samma period förra året.
- Rörelsekostnaderna hamnade på 82,4 miljoner kronor (82,5 miljoner kronor samma period förra året.
- Kreditförlusterna uppgick till 29,7 miljoner kronor netto, lite mer än de 27,3 miljonerna som de låg på i fjol.
- Periodens resultat var 3,4 miljoner kronor.
"Försäljningsvolymen ökade 8 procent och antalet anslutna handlare mer än fördubblades i kvartalet", skriver bolagets vd Christoffer Rutgersson i sitt vd-ord.
Qliro har nyligen tecknat avtal om att sälja sin låneverksamhet och renodla mot betallösningarna.
"Avyttringen av privatlåneportföljen inom Digital Banking Services förbättrar vår kapitalstruktur och möjliggör accelererad expansion inom Payment Solutions", skriver vd:n i rapporten.