En gång i tiden var det idel succérubriker runt Daniel Wellington. Klockbolaget växte i raketfart och vinsterna var enorma. 2016 gjorde bolaget bland annat otroliga 1 miljard i ren vinst. Filip Tysander, den medieskygga grundaren och ensamma ägaren till bolaget blev stormrik. Bakom succén låg en stark närvaro i sociala medier och både låga priser och produktionskostnader.
Ett par år senare satsade bolaget stort på att slå upp butiker och visa upp sig i den fysiska miljön. 300 butiker skulle öppnas och världen stod där redo att erövras av den svenske klockkungen från Uppsala.
Men ett par år senare var situationen annorlunda. 2018 hade vinsten halverats, men låg ändå på en halv miljard. Året efter sjönk nämligen omsättningen, och den härliga vinsten förvandlades till en förlust på 178 miljoner kronor. Sen har spiralen fortsatt nedför och 2022 hade omsättningen fallit till 1,7 miljarder kronor, samtidigt som förlusten rusade till 428 miljoner kronor.
“Omställningen som vi har gått igenom har inneburit höga, men nödvändiga, engångskostnader relaterade till butiker och lokala kontor”, sa nuvarande vd Tianhao Liu till oss förra året.
Men hur har det gått i år då?
Vi kastade oss över bokslutet som precis landat på Bolagsverket och kan konstatera att blödningen verkar ha stoppats, men att bolaget fortfarande läcker pengar.
Omsättningen förra året landade på 1,52 miljarder kronor, Daniel Wellington fortsätter alltså att krympa. Rörelseresultatet däremot ser bättre ut. Förlusten slutar på minus 52,6 miljoner. Inte i mål alltså men betydligt närmare än året innan. I rapporten skriver bolaget att de har omstrukturerat mot mer onlineförsäljning. Som ett led i det har personalkostnaderna kapats kraftigt från 421 miljoner kronor 2022 till bara 154 miljoner kronor förra året.
Läs gärna vår intervju med Tianhao Liu från tidigare i år här.