Sök ikon

Forza Clubs bygger “Onlyfans för idrottsklubbar” – har både AIK och Blåvitt som kunder

Artikel bild
Adam Stighäll, Forza Clubs. Foto: Press

Adam Stighäll har precis tagit över vd-rodret på Forza Clubs, som nu växer i full fart.

Samtidigt har de blivit lönsamma för första gången, och ska expandera ännu snabbare.

“Vi är i en perfekt storm”, säger han i intervju med Breakit.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

Forza Clubs (tidigare Forza FC) har tagit fram en plattform som kombinerar innehållsdelning och digitala tjänster för fotbollsklubbar. Plattformen är utformad för att förbättra den digitala kundresan och engagemanget bland supportrar.

Det hela började som ett experiment inom Forza-koncernen, som senare bröts ut till ett dotterbolag. 

“Om man ska förklara vad det är för någon som är helt utomstående kan man säga att det är ett Onlyfans för idrottsklubbar. Utöver content-delarna lägger du även in vissa utility-grejer, typ biljettsystem, som integreras. Det blir ett one-stop-shop för fansen."

Idag har bolaget vuxit kundlistan till 20 klubbar världen över, inklusive stora namn som engelska Southampton och Arsenal, turkiska Galatasaray, samt mexikanska Chivas. I Sverige finns AIK och IFK Göteborg (alias Blåvitt) på kundlistan.

Bolaget tjänar sina pengar genom en intäktsdelningsmodell, där de tar en del av intäkterna som klubbarna får in via appen, samt en prenumerationsavgift från klubbar.

 “AIK, till exempel, har mer än 5000 betalande användare som betalar 89 kronor i månaden, vilket genererar betydande intäkter för dem i slutändan. Engagemanget bland fans är högt, i genomsnitt fyra till fem minuter per dag spenderas på plattformen. Det ökar i sin tur försäljningen av säsongskort och biljetter.”

Satsar stort

Nu har Forza Clubs siffror tagit fart. 2023 ökade omsättningen från 4,7 till 8,1 miljoner kronor, även om rörelseresultatet fortfarande var på minus 6,9 miljoner kronor.

De månatliga återkommande intäkterna har vuxit med 86 procent från maj 2023 till maj 2024, och de har precis har blivit lönsamma på månadsbasis. 

Planen för att skala verksamheten är att använda existerande framgångscase för att locka nya kunder. 

“Varje gång vi lanserar en ny klubb så får vi jättemycket uppmärksamhet i landet. Ofta vill hälften av klubbarna i en liga också träffa oss efter det. Vi lanserade i Belgien för sex månader sedan och sen dess har vi träffat flera av klubbarna i den belgiska toppligan, till exempel. Det blir en väldigt naturligt process för att växa.”

Adam Stighäll säger att de nu befinner sig i en position där de måste gå snabbt framåt. Än så länge finns det inte särskilt stor konkurrens.

“Vi är i en perfekt storm just nu, där klubbarna verkligen inser potentialen samtidigt som att vi inte har några riktiga konkurrenter. Vi måste gasa som galningar och vara superoffensiva nu för att bibehålla momentum och ledartröjan. Ju mer de här berättelserna sprids, desto större chans är det såklart att det blir konkurrens.”

Vad är utmaningarna som ni brottas med i det här läget?
“Fotbollen är ganska konservativ när det kommer till det digitala. Det som vi gör hade ju varit en no-brainer i många andra typer av industrier, men det tar längre tid här. Det bästa man kan göra är att leverera resultat, så inser fler värdet över tid."

En annan utmaning är att prioritera marknader. 

“Det är en av de första grejerna som jag har lagt energi på sen jag kom in. Vi ska absolut inte jaga fel marknader. Jag tror inte vi kommer att stöta och blöta så mycket i Sydamerika framöver, till exempel. Det handlar till exempel om faktorer som digital betalningsvilja, som är viktigt att se att den finns.”

Hittills har bolaget tagit in 18 miljoner kronor, både från moderbolaget och från externa investerare som exempelvis Karl Johan Perssons investeringsbolag Philian och Skagerack Ventures, enligt datatjänsten Eivora.

Kan det bli aktuellt att ta in mer kapital framöver?
“Inte just nu, men det är inte osannolikt i framtiden. Även om vi blivit kassaflödespositiva så kan det behövas pengar för att finansiera en ännu snabbare expansion.”

Läs mer