Sök ikon

Skulle fria till flickvännen – nu säljer Vanbruun vigselringar och diamanter för 134 miljoner

Artikel bild
Victor Halvarsson, grundare av Vanbruun. Foto: Press/Montage.

Victor Halvarsson blev entreprenör när han inte kunde hitta den perfekta förlovningsringen till sin flickvän. Det blev starten till en lönsam och snabbväxande e-handel för Borås-sonen.

I en intervju med Breakit berättar han om:

✔ Siffrorna och planen framåt
✔ Branschens smutsiga rykte
✔ Hotet när färre gifter sig
✔ Tänker på exit – en gång i veckan

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Victor Halvarsson hade bestämt sig. Han skulle fria till sin flickvän. Och det skulle göras med den perfekta ringen. En förlovningsring som var som gjord bara för henne. 

Boråsaren, som då jobbade på bank, fick snart huvudbry. 

Lång historia kort: Han tyckte sig inte hitta smycket han sökte, vilket blev starten för bolaget Vanbrunn, en e-handel för diamanter, vigsel- och förlovningsringar. 

“Många i den här branschen har band till bolagen sedan flera generationer tillbaka. Jag kommer från bank- och finanssfären, så jag var en outsider när jag startade företaget och hade ingen erfarenhet. Men jag gjorde min research. Jag tror också att många uppskattar när man ifrågasätter gamla sanningar”, säger Victor Halvarsson till Breakit. 

Under bolagets fem första år fanns verksamheten endast online med försäljning genom den egna e-handeln. 2018 slogs portarna upp till fysiska showrooms, alltså butiker där kunderna får titta på varorna och beställa hem.

Vigselringar känns som en svår produkt för nätet?

“De som e-handlar av oss är ofta de man brukar kalla early adopters, som är väldigt mogna teknikmässigt och liksom beställer allting på nätet. Men med den fysiska närvaron har vi breddat målgruppen och kan nå dem som inte är så mycket online, eller som inte vill köpa diamanter eller den här typen av smycken på nätet.”

Nu har Vanbrunn tre fysiska showrooms: Stockholm, Oslo och sedan nyligen i Köpenhamn. Snart ska ytterligare två öppnas.

“Antagligen blir det i Paris och New York.”

2023 omsatte bolaget 134 miljoner kronor, med ett resultat på 4,8 miljoner. Det kan jämföras med året innan, då omsättningen landade på 118 miljoner med ett resultat på 3,4 miljoner. Siffrorna ska fortsätta öka i år, menar han. Enligt den egna uppskattningen kommer omsättningen att närma sig 180 miljoner kronor, med ett resultat på 15 miljoner. 

“Under slutet av förra året stötte vi på utmaningar med att hantera alla beställningar på grund av hög efterfrågan. Detta indikerar att marknaden anser att vi levererar en högkvalitativ produkt. Årets förväntade tillväxt är resultatet av vår ökade närvaro både digitalt och, framför allt, fysiskt i Danmark och Norge”, säger Victor Halvarsson.

Trots att siffrorna rusar är utmaningarna inte långt borta, medger han. 

“En av våra utmaningar är att allt färre personer gifter sig i Sverige. För att möta detta har vi utökat vårt sortiment med örhängen och andra smycken, inte bara förlovnings- och vigselringar.”

“Vi har också planer på att expandera geografiskt. Premiumvarumärken som BMW och Mercedes har en marknadsandel på 5-15 procent i varje land där de är närvarande, och vi strävar efter att följa en liknande strategi.”

Diamantbranschen har länge haft ett dåligt rykte, inte minst för att ha dåliga arbetsförhållanden. Kan ni säkerställa att era smycken är etiska i alla led?

“Det finns rykten kring vår bransch, men jag vill understryka att vi inte upplever fler problem än andra tillverkningsindustrier. Vårt företag är stolt över att ha all vår produktion i Europa, vilket är en unik fördel, och våra ringar tillverkas med omsorg i Sverige, England och Italien.”

Bolaget säljer både naturliga och labbodlade diamanter, fortsätter han.

"De naturliga diamanterna utvinns bland annat från gruvor i Botswana, där det inte har förekommit några väpnade konflikter under min tid i branschen. De gruvor vi samarbetar med har upprätthållit mycket goda arbetsförhållanden, vilket är en central del av vår hållbarhetsstrategi.”

“Men jag skulle inte säga att den här branschen är smutsigare än klädindustrin.”

Men klädindustrin har inte heller särskilt bra villkor och är inte direkt hållbar?

“Jag vågar säga att vi har mycket mer kontroll på våra leverantörer än vad billiga klädkedjor har. Alla tillverkande industrier har ju problem med något.”

Vad är dina bästa tips till andra i e-handeln som kämpar med att få upp marginalen? 

“Att maximera alla anställda är utan tvekan ett tips, för det håller nere kostnaderna. Men vi har kostnadskontroll på allting vi gör och gör väldigt mycket själva. Vi har inga konsulter, utan har en väldigt tajt organisation där vi jobbar väldigt mycket med hög produktivitet och vi automatiserar så mycket som möjligt.”

Märker ni av att konjunkturen har blivit sämre? Eller köper man sådana här smycken oavsett läget i ekonomin? 

“Både ja och nej. Jag tror att vår bransch känner av den, men i och med att vi växer så märker vi inte att det lika mycket som andra. Men vi har inte vuxit lika mycket i Sverige som vi hade hoppats på det senaste året.”

 “Det är antagligen dels på grund av ekonomin, men även dels på grund av att färre väljer att gifta sig just nu. Det kan ju bero på konjunkturen, för det är ju ganska dyrt att arrangera ett bröllop. Många i Sverige lägger en bra bit över hundratusen kronor, så har man inte de pengarna just nu så kanske man skjuter på det ett tag.” 

När bolaget startades finansierades uppstarten av grundarens egna medel, och med hjälp av en investering från kompisen Filip Ivarsson, som klev in med 700.000 kronor. Sedan dess har bolaget växt organiskt och ägs helt och hållet av Victor Halvarsson och Filip Ivarsson.

Har du någon gång tänkt att du skulle vilja göra en exit?

“Ja, en gång i veckan ungefär, när man känner sig lite trött. Skämt åsido. Jag vet att det bara är infall jag kan få när energin dippar ibland. Men jag har fått mängder av propåer genom åren och erbjudanden som skulle innebär att jag inte behöver jobba en enda dag till under resten av mitt liv. Men det är inte det jag vill. Det här är min stora passion och jag älskar verkligen att göra det här.”

Blev det något frieri till din flickvän med en ring från Vanbruun? 

“Ja, och snart blir det bröllop."

MISSA INTE! Den 19 september är Breakits event E-com Day tillbaka! Hur agerar branschens ledare inför e-handelns stora comeback? På E-com Day samlas ledande entreprenörer, ledare och investerare från den nordiska e-handelsmarknaden för att djupdyka i strategier och fokusområden för 2024. Läs mer och säkra din plats här.

Läs mer