Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Vinstras för Matilda Djerf och Djerf Avenue – här är orsaken

Artikel bild
Matilda Djerf, influencer och grundare Djerf Avenue. Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT

Hon började som influencer. Sedan några år tillbaka driver Matilda Djerf e-handeln Djerf Avenue, som nått hundratals miljoner i omsättning med hög lönsamhet.

Men nu tvärnitar tillväxten och vinsten sjunker ihop.

“De senaste årens kraftiga tillväxt har lett till att vi nu är inne i en fas där vi anpassar kostnadsstrukturen till den växande organisationens behov”, skriver vd:n Rasmus Johansson till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Framgångssagan har varit ett faktum för influencern och entreprenören Matilda Djerf, som nu har 3 miljoner följare på Instagram. Tillsammans med pojkvännen Rasmus Johansson driver hon det egna bolaget och e-handeln Djerf Avenue som för ett par år sedan sprängde drömgränsen då vinsten passerade 100 miljoner kronor.

Bolaget, som började med att sälja kläder signerade Matilda Djerf, tog i våras nästa steg och 

meddelade att företaget även ska rikta in sig på skönhet. Det kanske inte kom som någon överraskning för profilens miljontals följare, eftersom att något som kännetecknar henne på sociala plattformar är hennes hår.

Nu kan Breakit berätta hur det gick för Djerf Avenue under förra året. 

Omsättningen uppgick till 337,6 miljoner kronor, ett tapp från 356,7 miljoner kronor året innan, enligt Rasmus Johansson, som också är vd i bolaget.

Även rörelseresultatet sjönk till 30,8 miljoner kronor, från 121,6 miljoner kronor året innan.

Siffrorna gäller för hela koncernen, inklusive försäljningen i USA, som nu är bolagets största marknad.

Vinstraset och den krympande försäljningen innebär ett plötsligt trendbrott jämfört med tidigare år.

“De senaste årens kraftiga tillväxt har lett till att vi nu är inne i en fas där vi anpassar kostnadsstrukturen till den växande organisationens behov. Vårt fokus på att anpassa organisationen samt arbetet med att lansera den nya produktkategorin Djerf Avenue Beauty har bidragit till ett mindre fokus på försäljning”, skriver Rasmus Johansson till Breakit.

“Sammantaget har vi under 2023 investerat i och anpassat organisationen och bolaget är väl positionerat för tillväxt.” 

Under det gångna året har fler personer anställts och ett nytt IT-system har färdigställts. I tillägg har både efterfrågan och omsättningen på den amerikanska marknaden ökat. 

“Samtidigt möter vi högre kostnader i USA jämfört med 2022, vilket påverkar EBIT-marginalen. Vi kommer att flytta vårt USA-lager till Kanada för att vara mer kostnadseffektiva med start under andra halvåret 2024.”

Det råder ingen tvekan om att duon satsar på den amerikanska marknaden. 

“Vi genomförde även vårt första designsamarbete med en av USA:s mest populära influencers, Sofia Richie Grainge”, skriver Rasmus Johansson.

Profilen, känd som mediepersonlighet och dotter till sångaren och låtskrivaren Lionel Richie, har idag en följarskara på Instagram som uppgår till 11,1 miljoner. 

I augusti 2023 slog duon dessutom på stort och anordnade en modevisning för kunder på anrika Guggenheim-museet i New York. Rasmus Johansson beskriver det som “en milstolpe” de är stolta över. I tillägg slog bolaget upp dörrarna till två pop-up butiker, i Sverige och USA. 


Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer