Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Henke Larsson, Charlotte Kalla och Frida Karlsson – sporteliten backar plattformen Wimt (som ska ta in ännu mera cash)

Artikel bild
Henrik Larsson, Sebastian Lundgren och Charlotte Kalla. Foto: Johan Nilsson/TT/Press/ ULF PALM / TT

Wimt står i startfållan och vill få sportvärlden att skapa communities.

Nu backas bolaget av flera nya tungviktare – och siktar på att ta in ännu mer kapital i början av nästa år.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Trots att de senaste åren har varit tuffa för techsfären dyker det upp nya startups som ser dagens ljus. Wimt grundades under hösten för två år sedan av Sebastian Lundgren, Fredrik Niemelä, Alicia Pierrou och Carin Helenius.

Det handlar alltså om Wimt med ett “m” i mitten, och inte om Wint, med ett “n”, som har skapat en digital bokföringstjänst, som Breakit har rapporterat om tidigare. 

Enkelt förklarat har Wimt skapat en plattform för sportvärlden, som ska erbjuda atleter, sportklubbar, föreningar och evenemang ett sätt att bygga egna communityn. Dessutom ska dessa genom plattformen kunna engagera sina supportrar och sportkreatörer i att skapa innehåll. 

“Vi är en communityplattform för sport och strävar efter att bli en one-stop-shop för fans. På vår plattform kan idrottare och klubbar skapa profiler, få egna feeds och kanaler för att dela sitt egna innehåll med sina fans. De har även möjlighet att bjuda in sportkreatörer och andra innehållsskapare att publicera direkt i deras feed för att nå deras fans”, skriver Sebastian Lundgren till Breakit. 

Nu tar uppstickaren in närmare 20 miljoner kronor i nytt kapital. Pengarna kommer från redan befintliga ägare, däribland fotbollsspelaren Henrik “Henke” Larsson, skidåkaren Walter Wallberg och Lekia-ägaren Peter Stenlund. Några av de nya investerarna som nu i ledet är Frida Karlsson och Jula Holding som äger Jula AB och Hööks. 

Men det finns betydligt fler ägare än så – närmare 70 stycken, enligt grundaren. 

Malin Baryard, Therese Alshammar, Charlotte Kalla, Joel Lundqvist och Mattias Svanberg är några av sportprofilerna som investerat i plattformen. 

“Vår strategi är att vara ägda av våra användare. Både av annonsörer, alltså företag och idrottsprofiler”, skriver han och berättar att närmare 40 miljoner kronor i kapital har plockats in sedan starten. 

Det nyvunna kapitalet är öronmärkt för att utveckla produkten samt att ta bolaget till en serie A-runda i början av nästa år, då bolaget planerar att ta in omkring 100 miljoner kronor. 

Affärsmodellen går ut på annonsering.  

“Företag kan köpa annonsutrymme på liknande sätt som på Facebook eller Instagram, utöver att välja geografi och demografi kan annonsörerna även välja att köpa utrymme i en idrottares eller klubbs community vilket skapar en starkare anknytning/association varumärke och idrottare/klubb emellan”, skriver Sebastian Lundgren. 

“Wimt tar en liten del av annonsintäkterna, medan resten går till ägaren av räckvidden, alltså  klubben eller idrottaren, samt till innehållsskaparna.”

Under våren lanserades en betaversion med Frölunda HC och Växjö Lakers. Under sommaren ska bolaget dessutom genomföra tester med Brommapojkarna.

“I september räknar vi med att ha annonsplattformen på plats och planerar att skala upp med fler klubbar och idrottsprofiler. Vi har idag hundratals klubbar, idrottare, ligor, förbund, annonsörer och sportkreatörer som står på vår kölista.”

Under 2022 omsatte bolaget 940.000 kronor med ett minusresultat på lite mer än en miljon kronor. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer