Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Byggdes upp i det tysta och backas av tungviktare – nu har Daniel Wellington-grundarens nya satsning intagit lyxvaruhusen

Artikel bild
Linn och Marcus Tagesson, Oscar Hållén och Niklas Zavander är några av de entreprenörer som gått in i Comis. Foto: Press

Brun-utan-sol med en “nano mist”-enhet. Daniel Wellington-grundaren Filip Tysanders nya satsning Comis har tagit sig igenom sitt första riktiga verksamhetsår – och tagit sig in på hyllorna på flera lyxvaruhus.

Nu kan Breakit avslöja hur det har gått och bolagets strategi framåt.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Entreprenören Filip Tysander slog sig in i näringslivet med klockbolaget och e-handeln Daniel Wellington. Företaget kunde under några år beskrivas som en framgångssaga, men drabbades hårt under pandemin. Under sommaren 2022 var nedskärningar ett faktum och hundratals anställda fick lämna bolaget.

Ett år framåt i tiden, 2023, lyste företagets siffror illrött och i en intervju med Breakit berättade den då nytillträdde vd:n Tianhao Liu om hur bolaget skulle ta sig tillbaka på bana med hjälp av en ny affärsmodell.

Samtidigt jobbade Filip Tysander i det tysta med en ny startup, beautytech-bolaget Comis, som har utvecklat en så kallad nano mist-enhet, tillsammans med en laddare och kapslar med vätska som du sprayar över ansiktet för att gradvis bli brun. Alltså en typ av brun-utan-sol. 

Verksamheten smyglanserades under slutet av 2022 och slog upp dörrarna för världen under 2023. Under våren i år kunde Breakit berätta att bolaget tagit in nästan 16 miljoner kronor i en nyemission och backades av en lång rad tunga profiler. 

Nu kan Breakit berätta hur det gick under bolagets första riktiga verksamhetsår.

Omsättningen uppgick till 1,3 miljoner kronor, med ett minusresultat på 10,5 miljoner kronor, enligt det senaste bokslutet. Året innan, alltså när produkterna endast visades upp inför den närmsta kretsen, omsattes 38.000 kronor, med ett minusresultat på 7,5 miljoner kronor.

Försäljningen har sedan den riktiga lanseringen ökat successivt, skriver man i årsredovisningen.

“Bolaget strävar efter att bygga upp en stark konsumentbas och varumärke på ett hållbart och långsiktigt sätt utan att förlita sig enbart på rabatter och kampanjer”, skriver bolaget. 

Comis vann under året Swedish Beauty Awards för bästa brun-utan-sol, vilket i sin tur ledde till uppmärksamhet i  modetidningar som Vogue, Elle och Vanity Fair. Dessutom säljs produkterna inte endast via den egna e-handeln utan även i prestigevaruhus som NK i Stockholm och Göteborg, Selfridges i London och Printemps i Paris. Även e-handlaren Lyko är en av återförsäljarna. 

I slutet av året sjösattes en ny prenumerationsmodell, som enligt bolaget togs emot väl av kunderna. Det har i sin tur lagt grunden för en “fortsatt tillväxt, expansion och produktutveckling under kommande år där bolagets primära fokusera ligger på att bygga en stark kundbas och vidareutveckla sitt produktutbud.” 

I år har Comis fokus på att introducera nya produktkategorier, utöka prenumerationsbasen och bredda distributionen i Sverige och utomlands. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer