Skärmtid.
Begreppet känns snudd på uttjatat vid det här laget, men debatten är likväl het för det. Inte minst nu när sommarlovet är här, och föräldrar står i valet och kvalet om hur mycket barnen ska få stirra på mobilen, ipaden eller tv:n.
Vissa kanske drar till med att barnen ändå lär sig någonting i den digitala världen. Så kanske det är. Men vem har inte låtit småttingarna sitta förtrollade av en skärm lite för länge, endast för att slippa skrik och bråk?
Uppstickaren Readioo menar att bolaget har en lösning för att minska skärmtiden, samtidigt som det främjar läsintresse.
Vi backar bandet.
Inga Li, född i den kinesiska provinsen Henan, kom till Sverige för första gången som 19-åring under en utbytestermin. Ett par år senare kom hon tillbaka, då för masterstudier i finans vid Stockholms universitet. Under tiden hon pluggade bestämde hon sig – hon ville stanna i Sverige.
Men det fanns ett problem.
“95 procent av företagen jag sökte jobb på krävde att jag pratade flytande svenska, vilket jag inte gjorde då. Jag kunde bara säga ‘tack, ‘hej’, och ‘hejdå’”, berättar Inga Li för Breakit.
“Jag hade bara 5000 kronor i plånboken. Men jag hade bestämt mig för att stanna här, så det fanns bara en sak att göra, och de var att lära mig språket.”
Under knappt två år, medan hon pluggade på universitetet, hade hon två deltidsjobb samtidigt som hon lärde sig svenska på SFI.
“Lönen räckte för att betala hyra och köpa bröd. Men det var det värt, för när jag var klar med studierna fick jag jobb på Ernst & Young.”
Hon klättrade i karriären och förra året landade hon en ny tjänst inom investment banking. Men trots att hon hade vad hon ansåg var ett prestigefyllt jobb och hög lön kände hon sig inte lycklig, berättar hon.
“Jag kände att jag ville göra något annat egentligen, så jag sa upp mig.”
Under åren hon jobbade inom finans gifte hon sig och fick två barn, nu 2 respektive 4 år gamla.
“De har svenska som modersmål, men det har inte jag. Jag pratar flytande svenska, men ibland dyker det upp ord som jag inte kan, eller så uttalar jag någonting fel, vilket mina barn påpekar när vi läser böcker”, säger Inga Li.
“Jag vill att de ska lära sig svenska både hemma och i skolan, precis som andra barn här. Men då är alternativet att de tittar på tv eller andra skärmar för att skapa en svensk språkmiljö. Jag tänkte att det måste finnas ett annat sätt, för de kan inte sitta fastklistrade vid skärmar hela tiden.”
Enkelt förklarat har hon genom bolaget Readioo utvecklat barnböcker, där varje bild har en för ögat osynlig QR-kod, och en hårdvara som ser ut som en penna. Barnet kan enkelt ta pennan och dutta på bilderna eller texten i boken, så läses meningarna eller vad bilden föreställer upp av en inspelad röst.
"För mycket skärmtid för barn kan leda till flera negativa aspekter, som inlärningssvårigheter och koncentrationsproblem. Då är den här lösningen ett bra alternativ.”
Hon vill dock inte begränsa produkten för att endast användas av barn.
“Jag är otroligt tacksam för att jag fick chansen att lära mig svenska på SFI, men det finns verkligen utrymme för förbättringar i utbildningarna som erbjuds där.”
Företaget grundades i slutet av 2023. Några månader senare, under våren i år, säkrade Readioo ett lån från Almi Företagspartner. Inte lång tid därefter stängdes den första investeringsrunda, där bolaget plockade in 1,5 miljoner kronor från flera affärsänglar, däribland Recuro-grundaren Jonas Åström och Rui Wang, docent på Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.
Det första kapitalet som krävdes för att skapa en prototyp av produkten kom dock från entreprenörens egen ficka.
“Jag och min man sålde lägenheten på Kungsholmen i Stockholm och flyttade till Nykvarn för att få loss pengar till bolaget. Efter det lyckades jag övertyga min man om att sälja bilen också, så då hade vi plötsligt 200.000 kronor extra”, berättar Inga Li.
Affärsmodellen går ut på att kunderna betalar en engångskostnad för hårdvaran, alltså vad som ser ut som en penna. Därefter kan de köpa böcker eller annat tryckt material som stöds av Readioo.
Vilka typer av kunder vill du sälja till?
Vi har två affärsben, B2B och B2C. Vi har nyligen fått det första kontraktet från en kommun som vill använda produkten inom förskolor. Jag håller också på att skapa en e-handel för privatpersoner som lanseras i höst, samtidigt som jag har en pågående konversation med återförsäljare i fysiska butiker.”
I år siktar hon på att omsätta fyra till sex miljoner kronor. Hur mycket resultatet väntas landa på vill hon inte kommentera.
“Jag hoppas på att få ett till kapitaltillskott från investerare jag har dialog med nu. Om det blir så kan vi göra en större satsning på inköp av produkter och marknadsföring”, säger Inga Li.
Vilka är de största utmaningarna just nu?
“Jag har en vision om att skala upp och växa till ett internationellt bolag. Tekniskt sett kan vi lägga till det osynliga lagret av koder på nästan vilket papper som helst. Utmaningar som vi jobbar på just nu är mer ett kommersiellt perspektiv, att få fler företag att ansluta till våra system.”
Hur ser du på konkurrensen? Finns det några andra bolag som har tagit fram en liknande lösning?
“Det finns en tysk aktör, Tiptoi, som säljer över en miljon enheter per år och omsätter miljarder på en liknande produktlinje. Dock skiljer sig vår affärsmodell markant från deras”, säger Inga Li.
På vilket sätt?
“Tiptoi har sitt eget förlag och jobbar enligt en traditionell förlagsmodell, där de själva producerar böcker. Vi har valt att utveckla Readioo som en öppen plattform. Det gör det möjligt för alla förlag att ansluta sig till oss och göra sina böcker interaktiva och tillgängliga på vår plattform, vilket öppnar upp för en global marknad utan språkbarriärer. Dock börjar vi också med egna böcker för att komma igång.”
Hon tillägger att hon framöver vill att bolaget ska bli som ett "Uber för interaktiva böcker".
“Vi vill förenkla processen för förlag att erbjuda en interaktiv läsupplevelse och därmed bredda tillgängligheten och öka engagemanget bland läsarna.”