Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Maträddarappen bytte affärsmodell och drog ned – så går det nu

Artikel bild
Elsa Bernadotte och Hjalmar Ståhlberg

Breakit har tagit del av Karmas bokslut för 2023.

Emil Widhagen

Emil Widhagen

emil@breakit.se

Reporter

För några år sedan var Karma ett av de allra hetaste startup-bolagen i Stockholm, men pandemin slog hårt. I slutet på 2021 gjorde Karma därför om sin affärsmodell och började vid sidan av sin konsumentapp för maträddning också börja sälja sin tjänst för bokning, beställning och betalning till restauranger.

“Vi är absolut fortfarande ett bolag som stoppar matsvinn. Vi kör fortfarande fullt ös på den modellen, särskilt nu när marknaden börjar kvickna till igen efter pandemin. Men vad vi har gjort är att utvidga plattformen så att vi inte bara hanterar transaktionerna för överskottsmat, utan alla transaktioner. Vi blir hela infrastrukturen bakom”, sa vd:n och medgrundaren Hjalmar Ståhlberg Nordegren då.

Nu visar den nya årsredovisningen att omsättningen ökade från 15 till 19,1 miljoner kronor förra året.

Samtidigt gick bolaget dock med en rörelseförlust på 13,1 miljoner kronor, vilket var en marginell förbättring från 14,4 miljoner kronor året innan. 

Karma uppger att de inte behöver söka nytt kapital i år, trots det. I kassan fanns 2,5 miljoner kronor vid fjolårets slut. 

“Med tanke på vår nuvarande ekonomiska situation finns det inget behov av att söka ytterligare finansiering under 2024. Detta beror på att vi har en stabil kassareserv, delvis tack vare likvida medel vi erhållit genom anstånd från Skatteverket. Vårt primära mål under 2024 är att främja hållbar tillväxt och fortsätta försäkra att vår organisation står stark inför framtida utmaningar”, skriver bolaget i bokslutet.

I början av 2024 kom nyheten om att medgrundaren Elsa Bernadotte skulle lämna Karma. 

“Karma har en lång väg att gå, men belöningen för vårt konsekventa, disciplinerade och fokuserade arbete är nära”, skrev hon då på Linkedin.

Läs mer