När Soho House slog upp portarna i Stockholm under slutet av 2022 tycktes techeliten
vallfärda till den slutna klubben. Ordet “sluten” är nog helt rätt i sammanhanget, för det är inte helt enkelt att få titulera sig medlem. Det krävs både en inbjudan – med stöd av två existerande medlemmar – en intervju och 20.000 kronor i årsavgift för att ta sig in i värmen.
Enligt uppgifter till Breakit är Alex Schulman, Vogues moderedaktör Allyson Schiffman, Klarnas marknadschef David Sandström, skådespelerskan Shima Niavarani, PR-profilena Simon Strand och Lili Assefa medlemmar, för att nämna några.
För nog har sällskapsrummet för de högst rankade profilerna i techsfären blivit populärt. Titta bara på hur mycket siffrorna i bolaget bakom klubbhuset, Soho House Stockholm AB, ökade under förra året.
Omsättningen uppgick till 59,1 miljoner kronor, med ett minusresultat på 43 miljoner kronor. Året innan omsattes 2,2 miljoner kronor, med ett minusresultat på 7,8 miljoner kronor. Det var visserligen företagets första verksamhetsår, då klubbhuset endast var öppet för medlemmar under december månad.
Intäkterna utgörs av medlemsavgifter. Men vad får de betalade för pengarna? Kort och gott tillgång till den privata medlemsklubben i Stockholm och de medlemsaktiviteter som hålls där.
Nu kanske du undrar vad som har fått resultatet att falla? Enligt det senaste bokslutet har resultatet huvudsakligen påverkats av etableringskostnader i lokalerna där medlemsaktiviteter hålls. Notan har främst finansierats av inlåning från moderbolaget.
Bolagets egna kapital var förbrukat på balansdagen men har återställt genom ett ovillkorat aktieägartillskott i juni 2024.
Soho House Stockholm AB är ett helägt dotterbolag till Soho House Limited, baserat i Wales. Det ägs i sin tur av Soho House & Co Inc, som är listat på New York-börsen.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.