AI-bolagen tycks bli fler och fler, och intresset från investerare allt större. Så sent som i april rapporterade Breakit om att trots att riskkapitalister dragit åt svångremmen de senaste åren, så har det ändå allt funnits pengar att ösa ned i AI-bolag.
Ett AI-bolag som tycks växa ord frodas är Zimply, som vill hjälpa företag att automatisera sin verksamhet genom olika AI-assistenter. Nu lägger uppstickaren korten på bordet och avslöjar hur det gick förra året.
Omsättningen uppgick till 15,2 miljoner kronor, med ett minusresultat på 7,1 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan, då omsättningen landade på 9,5 miljoner kronor med ett minusresultat på 3,3 miljoner kronor.
De ökade omsättningen förklaras i bokslutet av att antalet kunder som abonnerar på Zimplys AI-assistenter också har ökat. Det framgår även att bolaget genomförde en nyemission i september 2023.
Det återkommande intäkterna per år har också fått sig ett lyft, från 6,5 miljoner kronor 2022 till 13,1 miljoner förra året.
“Bedömningen är att marknadens behov av AI-assistenter kontinuerligt kommer att öka över tid och att förutsättningarna för fortsatt hög tillväxt är mycket god för Zimply”, skriver bolaget i årsredovisningen.
I ett pressmeddelande skriver vd:n Malin Blomberg att de är stolta över tillväxten.
“Det är ett tydligt bevis på vår unika kompetens inom AI och vår starka förmåga att förstå och översätta kundernas behov till konkreta lösningar.”
"Framåt ser vi stora möjligheter att skala upp vår verksamhet ytterligare genom nya produkter och internationalisering. Vi kommer att fortsätta nyttja vår stora kompetens och erfarenhet inom AI och automation för att erbjuda paketerade tjänster och affärsmodeller som fungerar för alla," skriver hon vidare.
I januari rapporterade Breakit om att hon tog över vd-rollen på bolaget efter Fred Alpsten. Malin Blomberg kom då senast från Bidbrain, där hon hade samma roll.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.