Influencer markerting-bolaget Influeri grundades för två år sedan av studenterna Nicholas S. Jacobsson (tidigare Sjögren) och Robin Naderi samtidigt som de skrev sin masteruppsats på Handels.
Deras affärsidé var att automatisera matchningen mellan kampanjer och influencers för att kapa bort hela det administrativa ledet, spara tid och pengar.
Bara ett år efter starten fick Influeri in 12,5 miljoner kronor från flera ängelinvesterare och svenska superstjärnan Zara Larsson, vilket Breakit var först med att berätta.
“Jag vill bidra till ett samhälle där det finns fler möjligheter för unga talanger att tjäna pengar på sin passion och Influeri är ett steg i rätt riktning”, sa Zara Larsson i samband med sin investering.
Nu kan Breakit berätta hur det gick för Influeri 2023. Bolaget som grundades i slutet av 2021 växte med över 500 procent sitt andra verksamhetsår. Omsättningen landade på 3,4 miljoner kronor. Resultatet kom samtidigt in på minus 7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en förlust på 6,6 miljoner kronor 2022.
För 2024 har Influeri redan överträffat 2023 och bolaget har som mål att nå lönsamhet vid årsskiftet. För att åstadkomma det så har Influeri gjort en omorganisation av bolaget. Tre av sju anställda har fått sluta och tre konsulttjänster har sagts upp. Att personalen nästan halverats i styrka kommer Influeri att kompensera med AI, skriver bolaget.
“Vi växer väldigt snabbt och har hittat vår väg till lönsamhet efter tre år av kapitalintensiv produktutveckling, vilket känns som en stor milstolpe för bolagets aktieägare”, säger grundaren och vd:n Nicholas S. Jacobsson.
“Bolagets filosofi har alltid varit att bygga upp automatiserade processer så långt som möjligt, och vi kommer fortsätta automatisera lämpliga arbetsuppgifter med hjälp av AI. Det är en ny värld vi lever i, och man skulle kunna se det som survival of the fittest även i start-up-världen.”
Vill expandera – till Brasilien
Samtidigt som Influeri minskar kostnadskostymen och tar sikte på att vända till lönsamhet så planerar bolaget att ta sin teknologi ut i världen.
"2021 och 2022 var åren då vi la grunden till den banbrytande teknologi vi har idag. 2023 var året då vi visade för branschen att plattformen radikalt förändrar och effektiviserar kreativ marknadsföring. 2024 är året då vi skalar upp worldwide”, säger Nicholas S. Jacobsson.
Både Nordamerika och Sydamerika nämns som intressanta områden.
”Brasilien är en av de marknader som har störst potential för oss. Där sker det flest köp av varor och tjänster per capita på rekommendationer från influencers, vilket innebär att vår plattform kommer bidra med stort värde till både kunder och kreatörer där”, säger grundaren i en kommentar.
“Jag har också bra kännedom kring den marknaden då jag har spenderat flera år av mitt liv där och har en hel community av familj, vänner och affärsbekanta som backar mig och kan stötta mig i uppstarten i den marknaden.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.