Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Mitt i stormen – Northvolt överväger att dra i handbromsen: "Har varit lite för aggressiva"

Artikel bild
Peter Carlsson, vd och grundare av Northvolt. Foto: TT

Peter Carlsson säger att bolagets expansionsplaner varit för offensiva.

Samtidigt säger han att Northvolt aldrig tummat på säkerheten.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Bakslagen har följt på varandra för Northvolt. Det finns oro för arbetsmiljön efter tre uppmärksammade dödsfall, där polisen nu utreder huruvida det finns ett samband. 

Det stormar kort sagt om batterijätten, som beskrivits som ett av Sveriges industriella framtidshopp.

Med den bakgrunden säger Northvolts vd och medgrundare Peter Carlsson till DI att batterijätten faktiskt överväger att bromsa den internationella expansionen. Orsaken är förseningar i den första fabriken i Skellefteå. Från att i höstas ha sagt att den första fasen skulle nå full produktion 2025 skjuter nu Peter Carlsson fram det datumet till 2026

”Vi har varit lite för aggressiva i våra expansionsplaner och det är det vi nu ser över”, säger han.

På en fråga om det är efter krav från investerarna svarar toppchefen:

”Det är givetvis en dialog och ett jobb där vi involverat både styrelsen och andra intressenter. Men det är primärt ett internt arbete, vi ser ett behov att justera våra planer för att säkerställa att vi genomför varje fas på ett bra sätt.”

Peter Carlsson kommenterar de planerade produktionsstarterna i Montréal 2026 och Tyskland 2029 med att bolaget nu gör en översyn. 

Själv vill Peter Carlsson inte kalla det för kris, det som pågår nu. Han tillbakavisar också kritik om att Northvolt skulle vara ett "luftslott".

Han beskriver istället stämningen som väldigt fokuserad. Han liknar det vid att bolaget knyter handen i fickan och jobbar på med framåtanda – för att visa Sverige. 

Enligt Peter Carlsson har Northvolt aldrig tummat på säkerheten.

Northvolt har backats av både utlänska institutioner och svenska. Sammalagt har bolaget säkrat finansiering på motsvarande 150 miljarder kronor. Största ägare är Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas Holding, som ägs av Harald Mix

Läs mer