Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

De hatar (och älskar) fast fashion – här är generation Z:s udda shoppingvanor

Artikel bild
Foto: Press/Montage.

Nu kommer flera studier som vill slå fast hur generation Z egentligen shoppar. Är de generation Bianca (Ingrosso) eller generation Greta (Thunberg)?

Svaret verkar vara båda två, ibland på samma gång.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

E-handelsjättar inom fast fashion har slagit sig in på mängder av marknader – och tar allt större plats i våra liv. 

Titta bara på hur vi handlade under maj. 

Enligt Svensk Handels e-handelsindikator för månaden skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor, en ökning med 29 procent jämfört med maj 2023. Så mycket som var femte konsument handlade från en utländsk hemsida under månaden – och 11 procent av de tillfrågade berättade att de shoppat från de kritiserade kinesiska billighetssajterna Temu eller Shein. 

De yngre bland oss är inget undantag av att lockas av fast fashion-sajterna.  

Hela 72 procent av 15- till 24-åringar, vad som också kallas för generation z, har enligt Ungdomsbarometern shoppat på en fast fashion-sajt som exempelvis Shein eller Amazon, skriver Aftonbladet. I undersökningen i fråga, som gjordes i slutet av förra året, deltog 15.000 personer i åldersgruppen. 

Allt det här kan sättas i relation till att man samtidigt oroar sig för klimatet, något som inte gynnas av fast fashion- bolagen. Ungdomsbarometerns senaste mätning visar att hälften av de tillfrågade på veckobasis känner en oro kring att inte ha en tillräckligt hållbar livsstil, skriver Aftonbladet.

“De funderar mycket kring hållbarhet och de handlar second hand. Samtidigt shoppar många på ultra fast fashion-sajter, säger Johanna Göransson, expert inom konsumtion och livsstil på Ungdomsbarometern, till tidningen. 

Den här typen av e-handlare är mäktiga på betydligt fler marknader än Sverige. 

En ny studie av KPMG slår fast att generation Z är starkt påverkade av influencers och sociala medier som Tiktok när de shoppar, rapporterar CNBC.

"Tidigare har generationer besökt varuhus eller köpcentra för att handla basprodukter eller kolla in nya stilar, men Gen Z letar efter trender online, följer idoler och influencers och strävar efter att bära samma kläder", står det i rapporten.

I rapporten undersöks hur 7000 konsumenter på 14 marknader i Asien-Stillahavsområdet, däribland Kina, Singapore, Indonesien, Vietnam och Filippinerna. Hälften som tillfrågades i studien tillhörde generation Z, alltså personer som nu är i åldersgruppen 18 till 24 år. 

63 procent av dem uppgav att social handel, och 57 procent att livestreamad handel, var viktigt för deras shoppingupplevelse. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer