Börsnoterade Purefun, som via olika nätbutiker säljer sexleksaker och annat i det så kallade vuxensegmentet, husdjursprylar och partyattiraljer, har haft en dämpad tillväxt de senaste kvartalen. Förra kvartalet, det tredje i ordningen, visade bolaget återigen tillväxt efter att ha utvecklats i sidled i andra kvartalet. Då var det dyrare adventskalendrar som tyngde. 24 luckor var kanske ett par luckor för mycket.
På fredagsmorgonen lämnar Purefun sin rapport för det fjärde kvartalet i sitt brutna räkenskapsår 2023/2024. Så här blev siffrorna:
-
Omsättningen minskade till 43,7 miljoner kronor, en nedgång med 1,5 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
-
Rörelseresultatet kom in på 1,2 miljoner kronor, mer än en halvering från 2022/2023.
-
Koncernens resultat före avskrivningar och finansiella poster (ebitda) uppgick till 3,1 miljoner kronor (4,3 miljoner kronor).
Purefun är inte nöjda med resultatet, konstaterar nya vd:n Tobias Fransson. Han tog över ledarskapet efter grundaren Michael Ahlén i våras.
”Vi har under året mött ett tufft makroekonomiskt klimat vilket har varit speciellt kännbart på den svenska marknaden”, kommenterar han.
”Vi ser ödmjukt på framtiden och är väl förberedda oavsett hur makroekonomin utvecklas. Vi har växt till en solid e-handelsgrupp inom flertalet kategorier på flertalet marknader. Vi har många verktyg till vårt förfogande för att fortsätta vår tillväxtresa framåt både på befintliga och nya marknader.”
Purefun har gjort totalt fem förvärv som noterat bolag, däribland Woo me. E-handelsgruppen har också köpt en storpost i sextech-bolaget Ava Stories och gått in med miljoner i underklädesbolaget Understatement.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.