“Jävligt tufft.”
Två ord är allt som behövs när Anton Wass beskriver uppskalningen av sitt livsverk, bolaget Stark Future.
“Jag och många andra jobbar nog nästan 90 timmar i veckan, men det är väldigt roligt, så det är hanterbart.”
Mer om varför det är så tufft kommer vi till.
Företaget har de senaste åren blivit ett känt namn i Breakits spalter. Med vd:n och grundaren i spetsen har bolaget, enligt egen utsago, på bara några år gått från ingenting till att bli världens största tillverkare av eldrivna motorcyklar.
Så sent som i våras rapporterade vi om att det Barcelona-baserade bolaget säkrade 25 miljoner euro, alltså ungefär 290 miljoner kronor, i nytt kapital. Pengarna kom i form av ett lån från entreprenören Anton Gauffins family office-bolag Big Bets.
Efter strul i maskineriet tog leveranserna till kunderna fart under 2023, men hur det faktiskt har gått för bolaget har hittills varit oklart. Anton Wass har tidigare nämligen varit en fåordig man gällande bolagets siffror.
Nu tar han bladet från munnen, i alla fall delvis.
Enligt prognosen kommer omsättningen i år uppgå till 90 miljoner euro, motsvarande över en miljard svenska kronor.
“Sett till intäkter ser det ut som att vi är den snabbast växande spanska startupen någonsin, vilket är otroligt roligt. Teamet kämpar hårt, så det är kul att se när det ger resultat”, säger Anton Wass till Breakit.
Siffran var däremot inte vad företaget hade hoppats på.
“Vi är långt under vad vi siktade på från början. Vi har haft mycket högre ambitioner tidigare. Nu har vi satt en lite mer konservativ uppskalningsplan. Men vi växer ändå väldigt snabbt, så det känns okej”, säger Anton Wass.
“Trots att det är en dålig konjunktur nu så har vi en ganska stor orderstock och vi får in nya beställningar varje dag. Vår stora utmaning har varit, och är fortfarande, att skala upp produktionen, och därför har vi valt att göra en ny plan som är mer realistisk”, säger Anton Wass.
Lönsamheten dröjer
Vd:n är däremot inte lika talför gällande vad resultatet beräknas landa på. I en Breakit-intervju i november i fjol berättade han att han trodde på lönsamhet året efter, alltså i år.
“Vi tror att vi kommer att vara lönsamma på månadsbasis i år.”
Men inte på årsbasis?
“Nej, det blir sannolikt nästa år.”
Hur många motocrossar som hittills har nått slutkunden vill han inte heller kommentera, men han säger samtidigt att Stark Future levererar omkring 1000 hojar i månaden.
Det låter som väldigt många motocrossar. Hur mycket kan ni sälja innan marknaden blir mättad?
“Motorcykelmarknaden är ju väldigt stor. Men det är en relevant fråga, för med den månadstakt vi håller just nu så är vi ju världens största elmotorcykeltillverkare, om du exkluderar skotrar. Det är ju ganska sjukt egentligen. Men ja, vi levererar en väldigt stor volym, men det är däremot en mindre mängd om du jämför med motorcykelmarknaden totalt sett.”
“Den eldrivna utvecklingen på den här marknaden ligger långt efter bilmarknaden, säkert 15 år bakom. Men vi ska ta oss an det här och lansera hojar i större kategorier än vad vi gör nu.”
Så planen är alltså att inte bara fokusera på motocrossarna?
“Exakt. Vi jobbar just nu med att utveckla ett antal gathojar och vi kommer släppa de första vägregistrerade hojarna nästa år. Så det ska bli superspännande.”
Själv kör han motocross, eller någon annan form av motorcykel, minst en gång i veckan.
“Jag kör det mesta. Jag tycker att allt som går fort är ganska kul.”
Motocrosscyklarna bolaget tillverkar idag laddar användaren genom att koppla in hojen i eluttaget i väggen, via en inbyggd laddare i form av ett stöd för motocrossen. De gatfokuserade modeller som ska utvecklas framöver kommer däremot att kräva samma typ av laddning som för dagens elbilar.
Hur ser du på laddningsinfrastrukturen generellt på era största marknader? Är det nog?
"Antalet laddstolpar för elbilar håller fullkomligt på att explodera i Europa. Att det ändå inte finns tillräckligt betyder ju att det säljs enormt mycket elbilar. Det vackra är ju att elektricitet finns överallt, och i och med de kraven som finns på laddmöjligheter, så kommer det om några år att finnas betydligt större tillgänglighet av snabbladdare än vad det kommer att finnas bensinmackar. Så jag är inte orolig”, säger Anton Wass.
Visionen för framtiden
Sedan starten 2020 har Stark Future tagit in 125 miljoner euro i externt kapital, motsvarande 1,4 miljarder kronor, i form av riskkapital och lån. Vd:n är fortfarande största ägare, som kontrollerar 57 procent av bolaget.
Hur mycket av pengarna ni redan har tagit in finns kvar i kassan och hur mycket har ni bränt?
“Jag kan tyvärr inte svara på den frågan, då det är inget vi går ut med publikt.”
Behöver ni mer externa medel?
“Ja, vi kommer nog ta in mer framöver, när vi fortsätter växa och skala. Så ja, absolut.”
Du har tidigare berättat om att ni planerar att ta bolaget till börsen. När blir det?
“Inom ett par år så är det väl realistiskt. Det finns ju flera anledningar till att det är en bra idé. Dels så tycker jag att det är bra att investerare får möjligheten att både köpa och sälja aktier när de vill. Dels så förbättrar det möjligheterna till finansiering", säger Anton Wass.
“Sen tycker jag att det är bra att öka pressen på bolaget – har man ögonen på sig så tvingas man till att göra ett bättre jobb.”
Visionen är tydlig: bli ledande i motorcykelmarknaden.
“Om man tittar 20 år framåt i tiden så kommer ju elmotorcykelmarknaden vara betydligt större än bensinmotorcykelmarknaden. Vår ambition är att äga den positionen”, säger Anton Wass.
Vad är ditt personliga mål?
“Det vore jävligt kul om vi kunde ha en positiv inverkan på världen, och göra en impact på riktigt, på ett positivt sätt. Det hade varit väldigt roligt. Då hade jag varit nöjd.”
Vägen dit är dock långt ifrån rak, menar han. På frågan om vad bolaget har för främsta utmaningar är svaret långt.
“Det är helt enormt många utmaningar, i nästan alla delar av bolaget. Vi har ju väldigt hög grad av komplexitet i produkterna vi utvecklar nu och de som vi planerar att utveckla framöver. Vi räknar med att åstadkomma högst energidensitet i våra framtida batterier, högre än vad man har i Formel 1 idag till exempel. Så vi har ju extrema tekniska utmaningar.”
Han tar ett andetag, sedan tillägger han:
“Men vi är ju ett superstarkt team här. Alla drivs av tanken på att göra någonting som ingen annan gjort tidigare. Och det är ju sjukt inspirerande, men jävligt tufft.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.