35 procent av de nordiska e-handelskonsumenterna lämnar sidan direkt om de upplever att betalningsprocessen är krångligare än de förväntat sig. Det framgår av E-handelsanalysen 2024, Walleys nya rapport om e-handelsbranschen.
Slutsatsen är att varje liten förbättring i checkouten spelar roll. Rapporten visar att konsumenterna inte lägger så stor vikt vid vilken betalaktör det är, men drygt tre fjärdedelar (77 procent) av de nordiska e-handelskonsumenterna anser att ju smidigare betalning, desto större chans att de handlar i samma butik igen.
Som handlare har ni alltså mycket att vinna på att samarbeta med den betalaktör som presterar bäst. Genom ett nära samarbete med rätt betalaktör, kan ni skapa en bättre kundupplevelse och öka konverteringsgraden.
Förbättrad användarvänlighet och konvertering
Meds bytte till Walleys checkoutlösning och det lönade sig – alla mål kring användarvänlighet och konvertering uppfylldes eller överträffades.
”Vi testade Walley för att se om vi kunde prestera bättre, vilket vi gjorde. Med Walley har vi ett väldigt bra samarbete. Vi delar också visionen om att göra det som är bäst för slutkunden, inte det som är bäst för den ena eller andra parten”, säger Björn Thorngren, vd på Meds.
De förfinar det som är bra samt tittar på vad som ligger framåt i tiden
Hos Meds är hela 98 procent av kunderna nöjda med köpupplevelsen. Tillsammans har Walley och Meds satsat på enkelhet och jobbat för att hela tiden bli ännu bättre.
”När det handlar om betalning gäller ’ju enklare, desto bättre’. Walley är också en framåtriktad partner som ständigt ser små förbättringar som kan göras i kundupplevelsen. De förfinar det som är bra samt tittar på vad som ligger framåt i tiden och vad som går att utveckla”, säger Björn Thorngren.
Björn Thorngren och Adham Shawwaf, CTO på Meds, delar med sig av sina tankar om bytet av betalaktör och hur konverteringsgraden ökade i samband med det här.