Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Vloggaren Linn Ahlborg lämnar Youtube – satsar på nya bolaget: “Kommer till liv under 2025”

Artikel bild
Linn Ahlborg. Foto: Skärmdumpar

Profilen Linn Ahlborg kastar in handduken på Youtube för att satsa på klädmärket LXA – samtidigt som både omsättningen och resultatet i det egna bolaget minskar.

“Det här beslutet är det absolut sämsta jag kan göra för mig och Linn Ahlborg AB rent ekonomiskt då Youtube är den enda inkomstkällan jag har haft det här året”, säger hon i ett känslosamt inlägg på plattformen.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Linn Ahlborg, vloggare, influencer och entreprenör, tycks ha tagit internet med storm genom åren, och vuxit till att bli en känd profil på sociala medier. På Instagram uppgår följarna idag till 620.000 och 73.000 på Tiktok. 

Nu kan Breakit berätta hur det går för hennes eget bolag, Linn Ahlborg AB, som omfattar vlogg- och social media-verksamheten samt klädmärket LXA by Linn Ahlborg. 

Under 2023 omsatte bolaget 3,5 miljoner kronor, ett tapp från 4,7 miljoner kronor året innan. Även bolagets resultat minskade under året och landade på drygt 2 miljoner kronor, att jämföra med 3,1 miljoner kronor året innan.

Breakit har tidigare rapporterat om att LXA skulle knoppas av och bli ett eget bolag. Företaget registrerades förra året, men än så länge finns inga officiella siffror hur det går för satsningen. Enligt årsredovisningen för Linn Ahlborg AB framgår att bolaget tecknat aktier i LXA The Label AB under året. Mer detaljer än så framgår inte. 

Varför siffrorna Linn Ahlborg AB minskar ges ingen förklaring till i årsredovisningen, men svaret kanske går att hitta i hennes senaste vlogg på Youtube, där hon idag har 462.000 prenumeranter. 

I det känslosamma inlägget, som publicerades i början av juni, berättar hon att hon lämnar plattformen, för att istället fokusera på klädmärket. 

“Det här beslutet är det absolut sämsta jag kan göra för mig och Linn Ahlborg AB rent ekonomiskt då Youtube är den enda inkomstkällan jag har haft det här året. Men vet ni också någonting om mig så är det att jag aldrig varit pengadriven eller speciellt pengafokuserad, utan drivkraften har varit att göra det jag brinner för och snarare skapa långsiktigt värde”, säger Linn Ahlborg till följarna. 

“Nu har jag ett till bolag som jag delger med Hubso, LXA The Label, och det blev ett AB så sent som det senaste årsskiftet trots att varumärket funnit i snart 4 år. Det här innebär att LXA är inne i vad vi kan likna en startup-fas, där jag tillsammans med Hubso behöver lägga extremt mycket tid, kraft och energi för att bygga upp bolaget LXA the Label.”

Hon berättar även att hon inte riktigt tror att hon förstod hur stort steget var att gå från att vara ett varumärke till ett fristående bolag och hur mycket det skulle förändra – både för märket och för henne som person, och hur hon vill investera mer i affären och tillsammans med Hubso fokusera på att ta LXA till nya höjder. 

“För LXA har jag mycket mer att ge och för att kunna fullfölja det behöver jag frigöra mer av min tid, och jag ser så jävla mycket fram emot att få se det jag och vi jobbar med hela det här året och förhoppningsvis speglas och kommer till liv under 2025.”

Breakit har sökt Linn Ahlborg. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer