Så här års är det nog många som tänker lite extra på sjön och om man inte skulle ta och komma ut på öppet vatten. Ett bolag som säkerligen går i dessa tankar är den svensk-finska båtdelningstjänsten Skipperi.
Breakit har tidigare rapporterat om att företaget haft vind i seglen. Under pandemin till exempel, när det ökade suget att ge sig ut på havet, gjorde att bolagets omsättning för 2021 ökade över 200 procent till 15,5 miljoner kronor.
Men mycket har hänt sedan dess, vilket gjort att bolaget drivit ut mot lite mer stormigt vatten.
2023 omsatte bolaget 16,1 miljoner kronor, med ett resultat på 413.000 kronor. Det kan jämföras med året innan, då omsättningen nådde 17 miljoner kronor med ett resultat på 458.000 kronor. Både omsättningen och resultatet minskar alltså.
I årsredovisningen är Skipperi tydliga med att bolaget har påverkats av händelser i omvärlden, däribland global börsvolatilitet till följd av geopolitiska spänningar, förändringar av centralbankens politik och räntehöjningar som i sin tur har lett till minskad konsumtion. I tillägg har även den svaga kronan gjort att leasingkostnader för båtar ökade rejält, vilket i sin tur gav en negativ effekt på årets resultat.
Trots allt detta har bolaget under året, i allt väsentligt, utvecklats enligt plan.
“Det är bolagets ambition att under kommande år fortsätta expandera till nya städer och växa kundbasen men med viss försiktighet i förhållande till rådande omvärldsläge.”
Vidare framgår det att företagets moderbolag, det finska Harmaja 10, ställde ut ett lån i början av 2022, som förlängdes i slutet av 2023 till att istället återbetalas först i slutet av det här året. Harmaja 10 tog i början av 2023 in 7 miljoner euro, motsvarande 78,6 miljoner kronor, i en nyemission för att stärka bolagets kapital.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.