De har lämnat över det operativa ansvaret och sålt själva bolaget till Björn Ulvaeus och Conni Johnssons Pophouse Entertainment. Men poddbolaget Perfect Day Media är fortfarande tätt förknippat med Hannah Widell och Amanda Schulmans. Och nu har deras baby blivit tonåring till åren – och släppt bokslut.
En kort sammanfattning av 2023 sett ut Perfect Days perspektiv är att året präglades av jakten på nya intäktsströmmar, om det så skedde genom att lägga avsnitt bakom betalvägg eller genom att skapa varumärkesbaserade poddar.
Poddbolaget – med succér som Ursäkta, Surret, Amie och Fanna och Alex & Sigges podcast för att nämna få – skriver i årsredovisningen att diversifieringen är ett måste för att hänga med i efterfrågan på marknaden och fortsätta vara ledande.
Så till siffrorna.
2023 omsatte Perfect Day Media 88,4 miljoner kronor, en knapp ökning från 87,8 miljoner 2022. Rörelseförlusten blev dock större än tidigare år på minus 13,4 miljoner kronor. 2022 gjorde Perfect Day Media en rörelseförlust på 11,8 miljoner kronor.
Det framkommer i bokslutet att Perfect Day fått ett aktieägartillskott på 16 miljoner kronor.
Det var i slutet av förra året som Hannah Widell och Amanda Schulman officiellt lämnade över det operativa ansvaret för Perfect Day. Karolina Sandberg och Tove Barkestad tog över medan grundarparet stannade kvar som strategiska rådgivare.
Här kan du läsa om hur det egentligen gick till när Björn Ulvaeus köpte Perfect Day – och mötet som förändrade allt.