Sök ikon

60.000 kunder blockade – klassade som ”returmissbrukare”

Artikel bild

Fri frakt och fria returer i all ära men e-handlarna har tröttnat på ”reuturmissbrukare”, den kundklicken som utnyttjar systemet till max.  

Det nya är att kasta ut kunder som reutsyndar och till exempel Boozt räknar med att spara miljoner på det okonventionella greppet.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

E-handelsjätten Boozt upptäckte häromåret att bara en liten del av kunderna stod för en stor del av returerna, ett kostsamt gissel för e-handlaren. För att stoppa så kallade "returmissbrukare" så har Boozt därför testat ett okonventionellt grepp: Att blockera kunder. 

I dag är 60.000 av bolagets 3,5 miljoner aktiva kunder avstängda från att handla, berättar Boozt finanschef Sandra Gadd för SvD. Och Boozt sparar pengar på tilltaget, enligt toppchefen. 

”Det är många miljoner, men jag kan inte säga någon exakt siffra.”

Det kan ses som märkligt att nätbutikerna å ena sidan lockar till sig kunder med löften om fri frakt och retur och å andra sidan stoppa de kunder som utnyttjar möjligheten att returnera lite väl frikostigt. Men Felix Kruth, produktchef SaaS-bolaget Voyado som jobbar mot e-handlare‚ säger till SvD att vi kommer få se mer av det framåt. 

”Det kostar sinnessjukt mycket pengar att hålla på med returer för bolagen. Det knäcker deras lönsamhet”, säger han. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer