Sök ikon
Breakit logo

Utmanaren Omni drar in 24 miljoner – så stor är förlusten

Artikel bild
Markus Gustafsson och Ian Vännman. Foto: Pressbilder från Omni.

Schibsteds nyhetsutmanare Omni fyrdubblar försäljningen – men blöder fortfarande pengar, kan Breakit avslöja.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Schibsteds digitala nyhetstjänst Omni, som bygger på ett redaktörsstyrt flöde av nyheter från andra medier, lanserades 2013. Tjänsten har redan fått ett erkännande i mediebranschen, och har kammat hem en rad priser för sitt sätt att paketera nyheter i en tid då mediekonsumtionen alltmer sker i mobilen.

Tjänsten, som från början var en app, lanserades i april i en ny desktop-version.

Under året har Omni flera veckor noterat över 1 miljon unika webbläsare som totalsiffra i Kia index. Det gör sajten till en av de större spelarna i Sverige.

Själva pekar teamet bakom Omni på att man har fler sidvisningar än DN, DI och Sydsvenskan tillsammans.

Men tjänsten, grundad av Ian Vännman och Markus Gustafsson, har ännu inte bevisat att dess modell kan bli till en lönsam affär för ägaren Schibsted. 

2014 gjorde bolaget bakom Omni en brakförlust på 17 miljoner kronor. Intäkterna stannade på 6 miljoner kronor.

Det stora minusresultatet förklarades bland annat med att stora kostnader för att ta fram Omnis egenutvecklade publiceringsplattform belastade resultatet – en plattform som sedan dess börjat användas av fler Schibsted-medier exempelvis Svenska Dagbladet. 

Breakit kan i dag avslöja siffrorna som visar att Omnis försäljning sedan dess har fyrfaldigats. Intäkterna – som bygger på annonsförsäljning och native advertisning – landar på 24,3 miljoner kronor för helåret 2015. Det framgår av bolagets rykande färska årsredovisning som i dagarna lämnades till Bolagsverket.

Omni har dock fortfarande en bra bit kvar till lönsamhet. Förlusten skrivs till 6,7 miljoner kronor, vilket täcks via koncernbidrag från ägaren Schibsted.

Av kostnaderna på totalt 31,7 miljoner kronor står personalens löner för omkring en tredjedel. Under 2015 hade sajten i snitt 14 heltidsanställda.

18,3 miljoner kronor bokförs som övriga externa kostnader. 

Breakit har sökt Omnis vd Markus Gustafsson.

Läs mer