Sök ikon

Startade som tonåringar och slog igenom i Draknästet – nu ökar Redlocker omsättningen rejält och vänder till vinst: “Finns en påtagligt växtvärk”

Artikel bild
Liza Eriksson och Clara Lidman, grundare av Redlocker. Foto: Press

Det senaste året har Redlocker ökat omsättningen rejält – och vänder till vinst. Nu ska duon bakom det hajpade Draknästetbolaget lägga i en ännu högre växel.

“Det finns en påtagligt växtvärk på flera fronter. Det är mycket som ska hinnas med för att vi ska kunna växa ännu snabbare”, säger Liza Eriksson.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Nej! Måste mensen komma nu?! Under en stressig dag på jobbet eller skolan dessutom. Oavsett hur djupt man gräver i väskan så går en tampong eller annat skydd inte att hitta. Vad är alternativet i det här läget? Att be en kollega eller klasskompis om hjälp, och det är pronto. 

Men det kan såklart kännas pinsamt.

Utan att luta oss mot statistik så kan vi lugnt påstå att snudd på alla kvinnor upplevt det beskrivna scenariot ovan minst en gång. Och det har varit fruktansvärt.

Hur kommer det sig att det inte finns mensskydd i varenda badrum egentligen, så som det finns toalettpapper? 

Den frågan ställde sig vännerna Liza Eriksson och Clara Lidman när de 2018 startade UF-företaget Redlocker på gymnasiet. Tre år senare gjorde de sig kända genom SVT:s entreprenörsprogram Draknästet, där de både fick kapital – och tungviktaren Lena Apler som klev in som ordförande i styrelsen. 

Bolaget har utvecklat en automat för mensskydd, där den som behöver kan hämta tamponger eller bindor. Dispensern hängs upp i badrum hos företag, skolor, kommuner och idrottsanläggningar. Efter genombrottet i rutan började försäljningen ta fart – och har sedan dess gått i raketfart. Bland de senaste som anslutit till listan av kunder finns FM Mattsson Group och Filmstaden. Bolaget tjänar pengar genom en uthyrningsmodell där Redlocker löpande förser kunderna med menskydd och service av automaterna. 

Under 2023 uppgick omsättningen till 12,1 miljoner kronor, ett rejält lyft från året innan, då omsättningen landade på 4,2 miljoner kronor. Även resultatet ökade under 2023, och blev till slut 862.000 kronor. Bolaget vänder därmed till vinst från minusresultatet på 1,3 miljoner kronor året innan. 

“Det är flera faktorer som har gjort att förra året resulterade i ett lyft”, säger Liza Eriksson när Breakit ringer upp.

Dels ser hon ett ökat intresse och behov på marknaden för lösningen bolaget erbjuder. Dels har företaget växt utanför Sveriges gränser. Nu finns produkten i åtta länder runt om i Europa. 

”Förra året flyttade min medgrundare till Norge för att starta upp vår verksamhet där och vi har sett jättestora framsteg på kort tid. Det är absolut en anledning till att resultatet har ökat”, säger Liza Eriksson. 

“Vi ser att kunderna efterfrågar det vi erbjuder och vi kommer att fortsätta utveckla produkten.”

I år räknar hon med att tillväxttakten fortsätter. 

”Under 2024 kommer vi också att öka markant. Just nu håller vi bland annat på att etablera ett nytt affärsområde samtidigt som vi går in på nya marknader utanför Norden.”

Vad är det för nytt affärsområde?

”Det kan jag inte avslöja än.”

Sedan starten har duon håvat in 6,1 miljoner kronor i riskkapital, både Lena Apler, Shervin Razani och Jonas Eriksson i Draknästet har investerat, men även från Rolf Erik Nilsson och Jon Wimmercranz. Grundarna har dock förblivit storägare och kontrollerar tillsammans över 70 procent av bolaget. 

Kommer det att behövas mer kapital?

”Vi har ju en lönsam affär idag och vi har ju lyckats bevisa vår affärsmodell och vår produkt. För att fortsätta växa den kommer det inte vara nödvändigt att ta in mer kapital. Det kan däremot bli aktuellt för andra delar som vi etablerar att ta in en investering framöver.”

Vilka är era största utmaningar just nu?

“Den största utmaningen är att hinna allokera resurserna i takt med att bolaget växer. Det finns ett påtagligt växtvärk på flera fronter. Det är mycket som ska hinnas med för att vi ska kunna växa ännu snabbare”, säger Liza Eriksson. 

Redlocker är inte ensamma om att ta sig an marknaden. Bolag som Period Pack och Herbox har satsat på liknande lösningar. Den förstnämnda uppstickaren fick uppmärksamhet av media när grundarteamet skickade gratis menskydd till kvinnor i Ukraina, kort efter Rysslands invasion. 

Hur ser du på konkurrensen?

”Väldigt få branscher utgörs av två eller tre aktörer. I och med att vi jobbar inom det område som vi gör, och lyfter en värderingsdriven fråga, tror jag att branschen gynnas av konkurrensen. Inte minst för att fler ska mogna och agera i frågan”, säger Liza Eriksson. 

”Så nej, jag ser inte konkurrens som något riskabelt. Ur mitt perspektiv har vi, och våra konkurrenter, positionerat oss olika på marknaden, även om det utifrån sett kan se ut som att vi jobbar med liknande koncept.”

Läs mer: Avhopp, miljonrullning och skakig tillväxt – så går det för bolagen i Draknästet ett år senare


Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer