E-handelsbolaget Sellpy startades av trion Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen med affärsidén att ta emot kundernas utrensade kläder och prylar och cirkulera dessa tillbaka i försäljning till nya kunder. Det mesta av försäljningsbeloppet går till Sellpy men säljarna slipper å sin sida all administration och ett potentiellt jobbigt säljar-köpar-möte.
Sedan en tid tillbaka har Sellpy, som egentligen heter Sellhelp, en bjässe i ryggen. H&M är största ägare. Och klädjätten har kontinuerligt pumpat in pengar i sin protegé. Senast i april handlade det om en nyemission på 75 miljoner, där Sellpy värderades till 2,4 miljarder kronor (före de nya pengarna).
När Sellpy startade var second hand-branschen på gång. Nu är den stekhet, med aktörer som Vinted och mer lyxbetonade Vestiaire Collective. Och det märks att vanan att handla cirkulärt har satt sig när man blickar på Sellpys senaste bokslut.
Den nya årsredovisningen, som sträcker sig från december 2022 till och med sista november 2023, visar att Sellpy för första gången spränger miljardvallen. Bolaget omsatte nära 1,2 miljarder kronor under året, en ökning från 737 miljoner kronor året innan.
Samtidigt ökade förlusten kraftigt under året och landade på minus 50 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 13 miljoner kronor året innan.
Ökade kostnader är en förklaring. Det handlar dels om ett nytt lager. Men Sellpy har också ökat personalstyrkan från 283 personer i genomsnitt 2021/2022 till 379 anställda det senaste räkenskapsåret. Bolaget har dessutom satsat på en global expansion och slog förra året upp dörrarna i Belgien.
Utöver att Sellpy genomförde flera nyemissioner under fjolåret så står det också i rapporten att bolaget fick ett lån från H&M på 30 miljoner kronor
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.