E-handeln Tretti.se, som säljer vitvaror och hushållsapparater på nätet, köptes av e-handelskoncernen Qliro Group 2011.
Nu står det klart att Qliro säljer Tretti AB till Whiteaway. Det framgår av ett pressmeddelande som bolaget skickade ut under onsdagskvällen.
Whiteaway betalar en kvarts miljard kronor kontant och affären görs till ett företagsvärde på 180 miljoner kronor.
Avtalet innebär dock mer en försäljning. Qliro och Whiteaway ingår samtidigt samarbetsavtal på flera områden.
Enligt Qliro väntas affären vara klar under det tredje kvartalet. Bolaget, som är börsnoterat, flaggar för att försäljningen kommer att ge en negativ resultateffekt på minus 105 miljoner kronor som belastar resultaträkningen under det andra kvartalet i år.
Det kan dock inte tolkas som att Qliro förlorar 105 miljoner kronor på sin investering i Trettio AB, enligt vd:n Paul Fischbein.
Exakt hur siffran ska tolkas är inte helt enkelt att förklara, menar han.
"Det är svårt att ge ett rakt svar, eftersom affären består av flera komponenter. Dels är det en försäljning av bolaget och dels knyter vi viktiga samarbetsavtal med köparen gällande våra finansiella tjänster", säger Paul Fischbein till Breakit och fortsätter:
"Vi tecknar också ett samarbetsavtal med köparen kring Cdon marketplace. Det är tre viktiga komponenter".
Innebär detta att ni förorar 105 miljoner kronor rakt på resultatet?
”Vi kommer att bokföra det som en resultateffekt, som en engångspost under avvecklad verksamhet”.
Hur ser du på investeringen i ljuset av det?
"Vi är väldigt nöjda med att kunna offentliggöra den här affären. Det är strategiskt helt rätt för gruppen. Det förenklar strukturen, frigör kapital för investeringar och vi sluter viktiga samarbetsavtal. Det är på det stora hela en bra affär för gruppen".
För att affären ska gå igenom krävs godkännande från Konkurrensverket.
Som Breakit tidigare har berättat blöder Qliro. Bolaget sade nyligen upp 35 personer från Cdon.