Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Bilvårdsbolaget Tershine går som tåget – nu unnar han sig miljoner

Artikel bild
Tobias Ericson, vd och grundare Tershine. Foto: Press/Youtube

Tershines succé fortsätter – nu unnar sig ägaren en rejäl semesterpeng.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

I början av 2017 började Tobias Ericson blanda bilshampo, mest på skoj, i labbet på OKQ8:s produkttekniska avdelning. Flaskorna delade han sen ut till kompisar. 

Det var början till Tershine som sedan dess har vuxit raketsnabbt numera är 14 anställda och säljer bilvårdsprodukter för nästan 70 miljoner kronor. Eller, det är inte riktigt sant. Eftersom bolaget har lyckats skapa en rejäl fanbase på Youtube och Tiktok har även merch blivit en stor inkomstkälla.

“Vi säljer tröjor, kepsar och jackor med vår logga på för 10 miljoner kronor om året”, sa Tobias Ericson till oss förra våren.

För att vara exakt landade omsättningen under 2023 på 67,5 miljoner kronor med en vinst på 7,6 miljoner kronor.

Nu unnar sig bolagets ägare en extrautdelning på 1,9 miljoner. Det visar dokument som precis dök upp på Bolagsverket.  

Bolagets ägare, det är fortfarande bara Tobias Ericson, har trots framgångarna valt att tacka nej till externa investerare.

“Vi krigar på så länge vi kan själva med en bra kassa”, har han tidigare sagt till Breakit. 

“Men man ska alltid hålla ögonen öppna – man vet aldrig vad som händer”.

 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.



Läs mer