Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Rekordår för Naturkompaniet: “Vi har kämpat hårt”

Artikel bild
Henrik Hoffman, vd Naturkompaniet. Foto: Press/Montage

Konkurrensen om friluftssvenskarna har ökat – samtidigt som pandemiboomen lagt sig. Men Naturkompaniet ger inte upp målet om att få ut fler i naturen. Nu har 93-åringen stängt böckerna för 2023 – som visar ett rekordår i omsättning, men en dipp i resultatet.

“Alla kostnader har ökat, personalkostnader, hyror och allt från kaffe till personalen till byte av mattor i butikerna. Det har gått upp minst tvåsiffrigt, ibland nästan tresiffrigt”, säger vd:n Henrik Hoffman.

I en intervju med Breakit delar han med sig av Naturkompaniets strategi framåt – och berättar varför bolaget ger bort pengar till uråldriga fiskar och slitna vandringsleder.

Matilda Andersson

Matilda Andersson

matilda@breakit.se

Nyhetschef

Vet du vad en atlantstör är för något? Det är en uråldrig fiskart som bland annat fanns i Göta älv fram till senare delen av 1800-talet, men som varit utrotad i svenska vatten sedan dess.

Just nu är fisken extra aktuell, i alla fall om du frågar Henrik Hoffman, vd på Naturkompaniet. I veckan var bolaget nämligen med och återintroducerade 100 sändarförsedda atlantstörar i just Göta älv. 

“De har varit helt utrotade. Det är första gången sedan 1922, när man återintroducerade bävern, som man återintroducerar en utrotad djurart”, berättar han när Breakit ringer upp.

Återintroduktionen av atlantstören är en del av Naturkompaniets initiativ Naturbonusen under vilket de varje år delar ut en summa pengar för att stötta svenska miljö- och naturprojekt. Atlantstören var en del av förra årets projekt. I år går pengarna, totalt 3,5 miljoner kronor, till att rusta upp svenska vandringsleder. 

“Naturbonus är någonting som vi har haft sedan 2011. Det innebär att vi sätter av en del av det som våra medlemmar handlar för per år. Och som sen går till ett natur- och friluftsprojekt”, säger Henrik Hoffman. 

“Just vandringsleder är en aktivitet som ligger oss varmt om hjärtat och som också är våra kunders största aktivitet. Ju mer man tittar på det, desto mer behov ser man att det finns för att förbättra dem och göra dem mer tillgängliga. Det handlar om att skapa bra rastplatser, vindskydd, kanske toalettmöjligheter och att det finns spänger och liknande som går över blöta områden”.

De 3,5 miljonerna är jämnt fördelade över tolv olika leder runt om i landet.

“Man märker verkligen att mottagarna blir överraskade och glada, ofta rörda till tårar. Ett projekt till exempel har fått årligt stöd på 20.000 kronor från kommunen och nu får de nästan 300.000 i ett bräde. Det är klart att det är omtumlande för dem”.

Rekordomsättning trots tufft år

Naturkompaniet, som har anor från 1931 och som 2001 förvärvades av börsnoterade koncernen Fenix Outdoor, har precis stängt böckerna för 2023. Omsättningen landade på 854 miljoner kronor och resultatet på 60 miljoner kronor. Att jämföra med 2022 års siffror på 801 miljoner kronor respektive 80 miljoner i resultat. 

“2023 var ett tufft år för detaljhandeln, men vi är glada att vi har ökat omsättningen. Det är faktiskt ett rekordår omsättningsmässigt. Men vi har kämpat hårt för det”.

Vad har varit fokus?

“Kundservice, att ha bra personal och ett bra bemötande, oavsett om det är på webben eller i butikerna. Vi jobbar långsiktigt med allt vi gör, med hållbarhet, kunskap, service, kvalitet i sortimentet och en hög etisk och moralisk standard”.

Resultatet dippade från 80 till 60 miljoner. Varför?

“Det har varit svårare att hålla uppe marginalen med tanke på marknaden under året. Alla kostnader har ökat, personalkostnader, hyror och allt från kaffe till personalen till byte av mattor i butikerna. Alla kostnader har gått upp minst tvåsiffrigt, ibland nästan tresiffrigt. Omsättningen skulle jag säga har kostat lite också, marknadsföringsmässigt och så”.

2024 är målet att fortsätta takta på.

“Vi siktar på att hålla en stabil omsättning och hantera kostnadsökningarna. Vi ser inte att marknaden som sådan växer mycket, så det handlar om att hålla en stabil nivå.”

“Men för oss handlar det ganska mycket om att hantera de kostnadsökningar som har varit och att göra ett bra och stabilt år.”

Ni är långt ifrån ensamma om att verka inom outdoor. Hur ser du på konkurrensen från alla uppstickare?

“Det är klart att man märker av alla konkurrenter på ett eller annat sätt. Men jag tror att vi riktar oss till lite andra målgrupper än många av dem som fokuserar mycket på pris och kampanjer. Vi riktar oss mot en mer medveten kund”.

Vi försöker jobba långsiktigt, ha så lite rea som möjligt. Man ska ta långsiktiga beslut när man köper varor. Köpa färre och bättre saker, ta hand om dem, reparera och helst låta produkterna gå i arv. Så vi håller inte på med Black Friday och sådana saker.”

Bolaget har omkring 450-500 anställda. Trots relativt stark digital närvaro –  de har bland annat över 90.000 följare på Instagram – står fortfarande de fysiska butikerna som idag är 36 till antalet för den största delen av försäljningen.

Hur ser kundbeteendet ut mellan de fysiska butikerna och e-handeln?
Kunden börjar digitalt och så kommer man till butik, eller så kommer man direkt till butik. Sedan pandemin har det funnits ett sug från kunder att få komma tillbaka till butik, prata med en riktig människa, klämma och känna på produkter, snacka och få en interaktion. Det är positivt.”

Hur jobbar ni med att nå ut till nya kunder?

Vi använder mycket digital marknadsföring för att få dem att komma in och träffa vår personal. Det här projektet med vandringslederna är också en del av det, att sprida ut oss till fler platser och göra dem tillgängliga för alla.”

Den digitala närvaron till trots, Henrik Hoffman är noga med att återkomma till Naturkompaniets främsta fokus – att få ut folk.

Det är vår målsättning, att få ut så många som möjligt i naturen. Släppa det digitala och ge människor plats att vara i naturen i sin egen takt. Lyssna på fåglarna, höra bäcken som porlar och känna knarret under skorna när man går”.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer