Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Delivery Hero har bränt 80 miljarder – hoppas att epa-kids ska rädda dem

Artikel bild
Foodora vill satsa på leveranser med epa-traktorer. Foto: TT

Vill använda ungdomar som epa-bud – men det finns ett väldigt gammalt laghinder.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

När Financial Times gick igenom de största matleveransapparna för ett par veckor sen kunde de konstatera att bolagen i sektorn har gått back otroliga 200 miljarder kronor sedan de gick till börsen. 

En av de fyra bolagen som granskades var Delivery Hero som grundades och styrs av svenske Niklas Östberg. Enligt granskningen hade bolaget gått med hisnande 7,8 miljarder dollar i förlust sedan bolaget noterades under 2017. Det motsvarar alltså över 80 miljarder svenska kronor. Så vill naturligtvis ingen ha det och nu gör Foodora, ett av Delivery Heros varumärken, en ny push för att hotta upp verksamheten.

Den här gången handlar det om så kallade A-traktorer, i folkmun kallade epa-traktorer.

De har seglat upp som en riktig vinnare de senaste åren. Trots att de säkert irriterar en del bilförare som hamnar bakom dem så är det ett effektivt sätt för en motorintresserad ungdom att ta sig runt.

Och dessutom verkar ungdomarna ha ganska trevligt när de tuffar runt pumpandes Fröken Snusk och epadunk-stjärnor i “bilen”.

Det är alltså de här fordonen som Foodora vill sätta fart på och också hjälpa ungdomarna att tjäna lite extra bensinpengar. I ett pressmeddelande skriver bolaget att de planerar att anställa hundratals ungdomar för att köra ut varor och mat till kunder.

“Att köra epa-traktorer är populärt bland ungdomar, och vi vill ge dem en chans att göra något produktivt och tjäna pengar samtidigt”, säger Hans Skruvfors, vd på  Foodora.

“Vi ser fram emot att erbjuda ännu fler människor, och speciellt yngre, möjligheten att jobba för oss.”

Snittlönen för epa-förare beräknas bli ungefär 170 kronor i timmen.

Foodora säger att de fått positiv respons från facket och Transportstyrelsen men trots det återstår ett ganska stort problem. 

Nämligen lagen.

Enligt en lagtolkningen från mellankrigstiden får nämligen inte epa-traktorer leverera varor, om de inte har ett släp. På den tiden var det ont om dragfordon och därför kom lagen till. 

Foodora säger i pressmeddelandet att de är i kontakt med berörda myndigheter för att få en ändring på bestämmelserna. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer