Hajpen runt AI-tjänster har varit enorm de senaste åren. Startskottet på allvar var när Open AI släppte Chat GPT i slutet av 2022 och var och varannan person satt och chattade med deras AI (en del skrev kärleksdikter också).
Redan innan det hade McDonald’s dragit igång ett AI-test tillsammans med IBM. Testet gick ut på att drive thru-kunder skulle prata med en AI istället för en människa och att ordern sedan skulle tas vidare av en riktig människa. Poängen var att kunderna skulle få sin mat snabbare.
Men nu avbryter McDonald’s testet efter två år.
I ett mejl som den amerikanska branschsajten Restaurant Business skriver McDonald’s-chefen att snabbmatsjätten vill “utforska andra möjligheter till att använda röstbeställningar”.
Om satsningen har gjort att kunder har fått sin mat snabbare är ytterst oklart. Den amerikanska sajten Fortune har hittat mängder med virala klipp på exempelvis Tiktok där AI:n gör helt fel och istället gör så att allt går långsammare.
Mcdonalds har länge varit intresserade av AI och redan för fem år sedan köpte de AI-bolagen Apprente och Dynamic Yield.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.