Klättermusen är inte riktigt vad vi skulle kalla startup. Bolaget grundades redan 1975 av biologen Peter Askulv och har sedan dess producerat outdoorkläder för riktigt avancerade outdooraktiviteter.
Askulv sålde bolaget för mer än tio år sedan och för nio år sedan klev Gonz Ferrero in som ny huvudägare och vd.
Sedan dess har det gått fort uppåt.
Förra året omsatte bolaget 296 miljoner kronor, med ett ebitda på 56 miljoner kronor. Det är en ökning med nästan 90 procent på båda siffrorna.
“När vi tog över så hade vi ett varumärke med fantastiska historier, sedan dess har vi jobbat med att göra en affär av det”, säger Gonz Ferrero.
“Det är bara de senaste fyra åren som vi har haft marknadsföring egentligen.”
För Klättermusen beskriver sig själva som mer av ett startupföretag än en 50-årig veteran och Gonz Ferrero säger att det inte finns något hemligt recept till framgångarna.
“Jag älskar att siffrorna reflekterar vår framgång, men vi är fortfarande i början av vår resa, varje säsong kommer vi närmare”.
“När pandemin kom, var det många av våra konkurrenter som valde att stanna upp och invänta bättre tider”, fyller den globala marknadschefen Ida Holmen i.
“Vi såg dock en möjlighet att istället öka vår aktivitet och marknadsföring. Det handlade om att gå ut och berätta historien om Klättermusen. Genom att vara proaktiva och modiga i vår kommunikation kunde vi inte bara överleva krisen, utan även stärka vårt varumärke och bygga riktiga relationer med våra kunder”.
Ett av dragen var faktiskt att klä superstjärnan Drake i en av hans videor för ett par år sedan.
En stor del av de senaste årens tillväxt har kommit från den asiatiska marknaden. Något som kanske låter lite konstigt. Att ett märke med rötterna i norra Sverige skulle ha stora framgångar i Japan, Sydkorea och Kina är kanske inte helt självklart. Men Gonz Ferrero har tidigare drivit bolag i Asien och han trodde tidigt på idéen.
“Allt det som vi tar för självklart i Sverige, den otroliga naturen och friheten som finns i norra Sverige har ett stort värde i Asien”, säger Gonz Ferrero.
Med succén i Asien i bagaget siktar nu Klättermusen in sig på USA. En ny jättemarknad som ska erövras alltså.
“Våra kunder är early adopters, man kan säga att de är i toppen av pyramiden”, säger Gonz Ferrero.
“Vi har varit väldigt duktiga på att hitta just den delen av befolkningen”.
Att vara ett starkt varumärke i ett premiumsegment kan vara knepigt. Lockelsen att ta över världen med kanske en lite lägre prisklass kan vara stor.
“Det är en viktig fråga, vi är inte ett märke för alla utan är lite mer av en ögonbrynshöjare”, säger Gonz Ferrero.
“Samtidigt är en viktig del av vår mission att vara inkluderande. Vi vill att det ska kännas som när man går in på en turiststation i norra Sverige, alla är lika och välkomnas på samma sätt.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.