Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Uppstickaren Amiko & Friends backas av Juni-grundaren – tar in 14 miljoner

Artikel bild
Juni-grundaren Samir El-Sabini och Ina Forssén, medgrundare och vd på Pomme Equestrian. Foto: Press/Montage.

Amiko & Friends vill hjälpa ryttare att spara pengar på nya kläder och utrustning som ofta behöver inhandlas.

Nu backas uppstickaren av Juni-grundaren Samir El-Sabini och H&M-veteranen Jörgen Andersson – och håvar in 14 miljoner kronor.

“Jag tror att investerare börjar få upp ögonen för sporten, men jag upplever fortfarande att man inte riktigt förstår hur stor det är och hur mycket pengar som omsätts. Det är ett otroligt stort community”, säger vd:n och medgrundaren Ina Forssén.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Ännu ett varumärke bryter igenom bruset och vill revolutionera hästnäringen. Amiko & Friends grundades förra året av Ina Forssén, Gustav Norlenius och Jonas Kahlow – en trio som tidigare grundat ett annat horstech-bolag, e-handlaren och klädföretaget Pomme Equestrian. 

“Jag har själv hållit på med hästar hela mitt liv. Ridsport är dyrt överlag och produkterna kostar mycket. Det är också en ganska krävande sport och du sliter på ridkläder och på utrustning till hästarna, så du är hela tiden beroende av att köpa nytt”, säger Ina Forssén, bolagets vd, till Breakit. 

“Vi vill göra det möjligt för ryttare att spara pengar, men få samma kvalitet som på dyra kläder och utrustning.” 

Det är där Amiko & Friends kommer in i bilden. 

Affärsmodellen är baserad på ett medlemskap för kunderna, som får betala en mindre kostnad per månad mot att de får köpa ridsportsprodukter till fabriks- eller inköpspriser. Enligt vd:n kan kunderna därmed spara mellan 40 och 80 procent. 

“Det blir en plus-minus-noll-transaktion för vår del, för vi tjänar pengar på medlemsavgiften”, säger Ina Forssén.

Produkterna kommer dels från Pomme Equestrian, som säljer ridkläder, men även från andra aktörer inom ridsport, som exempelvis PS of Sweden.

“Produkterna under våra egna varumärken kan vi sälja för produktionspris och när det kommer till produkter från andra varumärken så kan vi sälja för motsvarande våra inköpspriser", säger Ina Forssén.

Nu tar bolaget in 14 miljoner kronor från bland annat Samir El-Sabini, grundare av fintech-bolaget Juni, och H&M-veteranen Jörgen Andersson. Kapitalet ska användas till att expandera sitt produktsortiment, utveckla plattformen samt marknadsföra varumärket. 

“Jag brinner för att främja företagande och Amiko & Friends har en ny, spännande affärsmodell som både gynnar konsumenter samt bidrar till innovation inom branschen. Jag ser fram emot att stötta teamet på deras resa framåt,” skriver Samir El-Sabini i ett pressmeddelande där investeringen tillkännages.

Tillbaka till Ina Forssén.

Upplever du att investerare är mer intresserade av att investera i horsetech nu än tidigare?

“Jag tror att investerare börjar få upp ögonen för sporten, men jag upplever fortfarande att man inte riktigt förstår hur stor det är och hur mycket pengar som omsätts. Det är ett otroligt stort community”, säger hon.

“Tyvärr tror jag att ridsport har klassats som en tjejsport i alla år, och många investerare är manliga och investerar främst i andra män. Intresset ökar mer, men ridsporten är fortfarande lite av en underdog när det kommer till investeringar.”

Det nya varumärket utvecklas inte i ett eget bolag, utan är en del av Pomme Equestrian AB. Under 2023 omsatte företaget 15,5 miljoner kronor med en vinst på närmare 1 miljon kronor, enligt Ina Forssén. 

“Amiko & Friends andel av omsättningen var obetydlig då, eftersom vi precis hade startat. Nu ligger vi på drygt en miljon kronor i återkommande årliga intäkter och ökar varje månad”, säger hon.

Trots den starka starten sticker hon inte under stol med att det inte finns utmaningar.  

“Vi var inte beredda på hur många medlemmar vi skulle få så här fort, så vi har inte haft tillräckligt med produkter på lager. Vi vill verkligen förse våra medlemmar med sortiment och lagersaldo är jätteviktigt. Det jobbar vi stenhårt med nu.”

“Längre fram ska vi satsa även på marknadsföring, vilket vi idag hittills inte har gjort.”

Kommer ni att behöva ta in mer kapital?

“Inte så som det ser ut just nu.”

Läs mer: 24 heta horsetech-bolag – utmanarna som vill revolutionera hela miljardbranschen

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer