Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Protequi vill skydda ryttare från skador – nu söker grundaren kapital: ”Kan vara lönsamma om ett år”

Annelie Andersson, grundare av Protequi. Foto: Press.

Horsetech-bolagen blir fler och fler och verkar alla ha samma syfte – att revolutionera hela miljardbranschen.

Uppstickaren Protequi, som tagit fram skydd för ryttare, har det senaste året fått se omsättningen öka ordentligt. Nu jagar grundaren Annelie Andersson investerare.

“Utifrån kalkylen vi har idag skulle vi kunna vara lönsamma om ett år, om vi får igång försäljningen under sommaren”, säger hon i en intervju med Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Många horsetech-bolag tycks ha en sak gemensamt: entreprenörerna bakom företagen behöver något till sin häst eller sin träning, men det finns inte att hitta.

Så var fallet för Annelie Andersson när hon startade Protequi, som utvecklar kroppsskydd för ryttare. 

Allt började med kärleken till en unghäst. Det fanns bara ett litet dilemma. Han skenade.

“Jag hade ju hållit på med ridsport så länge och haft och göra med riktigt tokiga hästar, så jag tänkte att jag nog skulle lösa det här”, säger Annelie Andersson när Breakit ringer upp.

Hon köpte unghästen. Månader gick. Han skenade fortfarande, trots Annelie Anderssons hårda träning. Gång på gång trillade hon ned från sadeln, och varje gång gjorde det ont.

“Jag förstod att förr eller senare skulle jag göra mig riktigt illa.”

Kärleken till yrvädret gav sig inte vika. Han fick stanna kvar, och Annelie Andersson var fast besluten om att hitta en lösning. 

Lång historia kort. I samarbete med textil-bolaget Artex har hon utvecklat skyddande kläder för att ryttare ska klara av fall från hästryggen, utan att skadas. Dels har hon tagit fram en jacka som skyddar rygg, axlar, bröstkorg, nyckelben och överarmar. Dels ett par byxor som skyddar ländrygg, svanskota, höft och lår. 

Bolaget grundades 2020. Ett par år senare började utrustningen att säljas, främst genom den egna e-handeln, men även av ett par mindre återförsäljare. 

“Jag åker även runt mycket på mässor och ställer ut, så försäljningen har börjat ta fart på sådana evenemang också”, säger Annelie Andersson. 

“Kunderna är främst privatpersoner, men vi skulle såklart gärna vilja få in exempelvis gymnasieskolor som riktar sig till ridsport som kunder, så att vi kan sälja större volymer.”

Bolaget bakom varumärket Protequi, Bring it on AB, ägs av entreprenörens Holdingbolag Kir Royal Holding AB, som i sin tur även äger Annelie Anderssons andra företag, PFM Steam & Clean AB, en verksamhet som sanerar och tvättar stall. 

2023 omsatte Protequi 224.000 kronor, med ett minusresultat på 126.000 kronor. Det kan jämföras med året innan, då omsättningen landade på 93.000 kronor, med ett minusresultat på 271.000 kronor. 

När blir bolaget lönsamt? 

“Utifrån kalkylen vi har idag skulle vi kunna vara lönsamma om ett år, om vi får igång försäljningen under sommaren. Vi har inte dragit på oss några större skulder och vi har ett omsättningsbart lager”, säger Annelie Andersson.

“Men det är tufft med inflationen och konjunkturen just nu. Det är tydligt att många är försiktigare med att testa och köpa nytt.” 

Sedan starten har verksamheten finansierats av grundarnas egna medel, EU-bidrag och med hjälp av ett mindre lån från statliga investeraren Almi. 

“Just nu söker vi riskkapital för att kunna marknadsföra mer.”

Hur ser du på konkurrensen? 

“Vi har en helt unik produkt som, mig veterligen, inte finns någon annanstans. Det finns andra skydd för ryttare, men vår utrustning skyddar betydligt fler kroppsdelar än befintliga skydd som finns på marknaden.”

Vilka är er främsta utmaningar just nu? 

“Det handlar helt och hållet om marknadsföring och att lyckas ta in kapital för att synas mer och nå ut till fler”, säger Annelie Andersson. 

Protequi är långt ifrån den enda uppstickaren i den här sfären. Hästnäring beskrivs ofta som traditionell, som i mångt och mycket lever kvar i anor från förr. Men de senaste åren har det börjat bubbla av nya företag som vill revolutionera ridsporten. Tidigare i år publicerade Breakit en stor kartläggning med 24 företag som vill ta sig an branschen. Ridesum, Bhoof och Floccs är några av dem. 

Varför fler och fler horsetech-bolag kommit till de senaste åren tror Annelie Andersson beror på flera faktorer. 

“Vi får väl tacka den tekniska utvecklingen för det. Det har kommit mängder med AI-baserade appar den senaste tiden, som hjälper ryttare med träning och annat. Många e-handlare har ju också dykt upp, tack vare att hela samhället är mer online nu.”

“Men jag tror att den största anledningen är att det går otroligt bra för svensk ridsport, att det finns ryttare som är förebilder, och sätter sporten mer och mer på kartan. Då är det inte så konstigt att det bildas bolag som ser affärsmöjligheter, när fler vill investera i den här livsstilen.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer