Viktväktarnas amerikanska moderbolag har sett över sina licenser och som en konsekvens av det avslutas nu samarbetet med Linas Matkasse, varumärket som ägs av börsbolaget Cheffelo. Det framkommer i ett pressmeddelande på fredagsmorgonen.
Samarbetet inleddes 2022 och har inneburit ett koncept med matkassar och recept utifrån bantningsbolagets pointssystem. Nu avslutas det till årsskiftet.
Viktväktarna säger att de har varit nöjda med samarbetet men hänvisar till förändringar i företagsstrategin gällande just licenser.
”Recepten vi har utvecklat tillsammans med Viktväktarna kommer finnas kvar fram till mitten av december och även efter det kommer våra kunder kunna fortsätta njuta av goda och nyttiga näringsberäknade maträtter”, säger Linas Matkasses marknadschef Frida Bredin.
Genom samarbetet fick Linas Matkasse in nya kunder under första kvartalet 2023 och en ökad försäljning under tredje kvartalet samma år.
”Men vi bedömer att det avslutade samarbetet inte kommer att ha märkbar påverkan på våra svenska resultat framöver, då marknaden har återhämtat sig och vi har gjort viktiga förbättringar av kundupplevelsen”, säger Walker Kinman, vd på Cheffelo.
”Vi ser nu också möjligheter till nya samarbeten med aktörer inom hälsa”, säger han.
Vad som är den nya strategin för Viktväktarna återstår att se. Veteranen inom segmentet viktminskning hade fram till nyligen superstjärnan Oprah Winfrey som ambassadör – fram till att hon medgav att hon gått över till att använda sig av Ozempic.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.