Open AI håller på att bygga upp ett team av lobbyister för att kunna påverka politiker och myndigheter som riskerar att dra åt tumskruvarna på AI. Det skriver Financial Times.
Teamet har vuxit från 3 personer i början av 2023 till 35. I slutet av 2024 räknar Sam Altmans bolag med att det vuxit till en styrka på 50 personer. För att sätta det i relation till hela Open AI så är det fortfarande en liten skara. Totalt är 1200 anställda av AI-bolaget.
Men bolaget har värvar några toppnamn från konkurrenterna för att driva sina intressen: Jakob Kucharczyk, konkurrenschef för Meta, Sandro Gianella, som har jobbat på Google och Stripe och James Hairston, även han från Meta.
Anja Makanju är med och leder teamet. Såhär säger hon om vilken roll de vill spela:
”Vi tar oss inte an detta från perspektivet att vi måste komma in där och slå ner på regleringar... eftersom vi inte har som mål att maximera vinsten utan som mål att se till att avancerad AI kommer mänskligheten till gagn.”
Den hajpade ChatGPT-skaparen ligger långt efter konkurrenterna när det kommer till Washington-lobbyism på AI-området.
FT skriver att Meta satte rekord genom att lägga 7,6 miljoner dollar, motsvarande 76 miljoner kronor, på att kampanjarbeta. Och det var bara årets första tre månader. Google lade under samma period motsvarande 31 miljoner kronor.
Open AI ligger långt efter med 340.000 dollar, ungefär 3,4 miljoner, spenderade i första kvartalet.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.