Sök ikon

John Hatter och Co gör världens dyraste keps

Artikel bild
John Carlström, vd och grundare John Hatter och Co, Foto: Press

De har slagit sig in i Asien med hjälp av en prins och beskriver lanseringen i USA som en supersuccé. Nu har de släppt världens dyraste keps.

“Vi tror att en truckerkeps för en halv miljon kan slå i sociala medier”, säger grundaren John Carlström.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Att en så enkel sak som en keps kan vara en bra affär är kanske inte så konstigt. Det har John Carlström tagit fasta på när han grundade John Hatter och co. Bolaget har en tydlig kepsprofil och har lockat bland annat prins Carl-Philip att bära deras kepsar. Sedan förra året har de tagit sig in på den amerikanska marknaden där de nu säljs i över 1000 butiker.

“Det har varit en supersuccé”, säger John Carlström till Dagens industri.

“Jag fick nyligen ett mejl från JD Sports som sa att vi är det tredje bästsäljande kepsmärket hos dem, vilket betyder att vi spöar varumärken som Nike och Adidas, och det känns jävligt kul”.

Succén visar sig också lite i bokslutet för 2023 där omsättningen landade på strax över 14 miljoner kronor och rörelseresultatet på 1,2 miljoner kronor. Det är en minskning med 1 miljon kronor från året innan. Förklaringen är att de har ökat kostnaderna för att kunna vara med på alla mässor och ta sig in på nya marknader. I år har omsättningen redan passerat förra årets siffror med 3 miljoner kronor. 

Bolaget vill nu expandera in i Asien och har lyckats sluta ett avtal med den malaysiske kronprinsen Tunku Ismail Idris, som också äger ett framgångsrikt fotbollslag. Avtalet har gjort att bolaget har fått lite fäste i jättelandet Malaysia.

Så var det det där med världens dyraste keps. För en sån har John Hatter skapat. Den är prydd med en plakett gjord i 18 karat guld och med 276 stycken diamanter och lanserades under modeveckan i Las Vegas.

Priset ligger på över en halv miljon kronor.

“Vi tror att en truckerkeps för en halv miljon kan slå i sociala medier”, förklarar John Carlström.

“Vi gör det alltså mer för att skapa pr-värde, inte för att tjäna massa pengar”.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet. 

Läs mer