Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Bianca Ingrosso svarar efter fiasko-kampanjen: ”Litade på överenskommelsen”

Artikel bild
Caia-grundaren Bianca Ingrosso utanför NK i samband med öppningen av bolagets popup-butik. Foto: Tobias Blixt

Influencerstjärnan och entreprenören ska ha fått miljoner för att marknadsföra Gina Tricots klimatlöfte. Men Gina Tricot planterade bara 500 träd för 80.000.

Nu svarar Bianca Ingrosso på kritiken.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Gina Tricot bedöms ha betalat 80.000 för 503 planterade träd i sin kampanj “Gina Tricot Forrest” – en skog som inte är en skog. Bolaget anklagas nu för greenwashing

Samtidigt som bolaget spenderade mindre än 100.000 kronor på träd så ska bolaget ha betalat Bianca Ingrosso, som frontade kampanjen, flera miljoner. En expert som pratat med SVT Nyheter Väst, som gjort granskningen av klädbolagets klimatkampanj, säger att det kan handla om mellan 5 och 10 miljoner. Gina Tricot har inte velat berätta vad de betalade.

Men nu svarar Bianca Ingrosso på kritiken mot kampanjen, bland annat efter att följarna uttryckt sitt missnöje i kommentarsfältet. 

Hon skriver via sin presskontakt att hon litade på att företaget skulle göra vad det sa att det skulle göra, plantera en skog:

”I samarbetet åtog sig Gina Tricot att plantera en skog och placera ut bikupor, något Bianca självklart litade på skulle genomföras enligt överenskommelsen”.

Gina Tricot har själva publicerat ett pressmeddelande där de medger att det inte blev någon skog. Företaget är nu anmält till Konsumentverket

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer