Northvolt är en av de största industrisatsningarna i Sverige på många år. Peter Carlssons batterifabrik i Skellefteå kommer, när den är klar, vara lika stor som Gamla stan i Stockholm och ska när den är färdigbyggd producera batterier för mer än 1 miljon elfordon årligen.
Men fabriken är långt ifrån klar. I höstas var kapaciteten inte ens 1 procent av vad den ska bli i framtiden.
Under de nio första månaderna 2023 var förlusten nästan 11 miljarder kronor – och det sista kvartalet blev ännu värre.
I november inträffade nämligen två dödsolyckor på anläggningen, en av dem inne på fabriken. Det ledde till att produktionen stoppades helt i tre veckor.
“Vi hade ett väldigt, väldigt tufft fjärde kvartal”, säger Mark Duchesne, som är fabrikschef på Northvolt till Dagens Industri.
“Sannolikt det värsta kvartalet i min karriär. Det var tufft för personalen och för oss som företag.”
Han vill inte uppge någon siffra på hur stor produktionskapaciteten i fabriken är i dagsläget men säger att de blir bättre vecka för vecka. Men han erkänner att det var svårare att tillverka batterier än de trodde från början.
“Om du frågar mig så skulle jag säga att det är mer komplicerat”, säger Mark Duchesne.
“Frågar du de som var med 2020 skulle de sannolikt säga att det är åt helsicke mycket svårare än de trodde när de inte visste lika mycket.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.