Modebolaget Gina Tricot lanserade 2022 en kampanj där kunderna skulle bidra till den biologiska mångfalden genom ”en egen skog”, full med bikupor dessutom. Dragplåster till kampanjen var Sveriges mesta influencer Bianca Ingrosso.
Men nu visar en granskning som SVT Nyheter Väst har gjort att det inte blev en egen skog. Gina Tricots ”skog” är del av ett skogsområde i Danmark som ägs av 150 privatpersoner och runt 20 företag. För Gina Tricots räkning handlar det om 503 trädplantor på en åker, till ytan en tredjedel av det som krävs för att kunna kallas skog.
”Det här luktar greenwashing”, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet, till SVT.
SVT sökte klädföretaget – som omsätter runt 1,8 miljarder per år med 150 butiker – i nästan två månader för en filmad intervju. I ett skriftligt uttalande svarar bolaget: ”Misstaget är helt och hållet vårt ansvar som bolag. Vi har gjort tydliga förändringar i vårt hållbarhetsarbete under dessa två år och vi skulle inte uttryckt oss på samma sätt idag.”
När SVT får tio minuter med bolagets globala hållbarhetschef Rebecca Watkins så säger hon:
”Formuleringen är olycklig. Vi skulle ha formulerat oss annorlunda och har snubblat här.”
Det är inte känt vad Bianca Ingrosso fick för att fronta Gina Tricots kampanj men med tanke på hennes storhet tror en expert som SVT har talat med att det handlar om mångmiljonbelopp.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.