Sök ikon

Annonssamarbete med Swedbank

Accelerera hållbart – så gjorde man hos skönhetsjätten

Artikel bild
Erika Lyko, Lyko, Lizette Clasenius Kaj, Swedbank och Johanna Fager Wettergren, Swedbank.

Erika Lyko, doldismedgrundaren till e-handelssuccén Lyko, berättade under Breakits event FemTalk i slutet av maj om hur de lyckats skala från noll till två miljarder med lönsamhet.

År 2008 började resan ta fart för Lyko. Rickard LykoErika Lykos storebror – hade precis tagit sin ekonomiexamen och hade samtidigt fått upp ögonen för e-handel. Resterande del av familjen arbetade som frisörer och drev salong i Dalarna. Rickard Lyko var fast besluten att det var läge att starta e-handel kopplad till deras profession, och att hela familjen skulle med på tåget. En plan han realiserade, med framgång.

”Det föll sig väldigt naturligt att Rikard blev frontperson för vårt nya e-handelsbolag. Men jag, mamma och pappa har varit med från start, och familjen är fortfarande majoritetsägare”, berättar Erika Lyko.

Växlade upp utan riskkapital

Resan började som för så många andra e-handlare i liten skala hemifrån. Erika Lyko berättar att familjen alltid varit överens om att de ville göra bolagsresan utan att ta in riskkapital, för att kunna styra bolagets utveckling som de ville. Därför tog de istället hjälp av banken när det var dags att växla upp tillväxttakten.

”Vi kom tidigt i kontakt med Swedbanks lokala kontor i Mora, och de stöttade oss under de första åren av bolagsresan”, berättar Erika Lyko.

I samband med att Lyko börsnoterades 2019 tog Swedbanks Stockholmskontor – där det finns en större samlad branschkunskap – över kontakten för att kunna kliva in i större omfattning och hjälpa det växande skönhetsbolaget.

”Det är så vi vill jobba med våra företagskunder – att som affärspartner vara delaktiga längs hela bolagsresan och med rätt resurser hjälpa till att förbereda företagen inför varje nytt steg”, säger Lizette Clasenius Kaj, sektorchef på Swedbank.

Stark personalkultur

Att växa hållbart och tänka långsiktigt har alltid legat till grund för de satsningar som gjorts hos Lyko. Enligt Erika Lyko är personalen och företagets starka personalkultur ett tydligt exempel.

”Vi månar mycket om både vår personal och personalkultur. Vi har ett klimat där det uppmuntras att testa nya saker och där det är okej att göra fel. Vår transparens internt bidrar också till en plattare organisation där man vågar ställa frågor och ta initiativ – där alla är lika viktiga.” 

Mår medarbetarna bra mår bolaget bra

Erika Lyko ser att deras kultur bidrar till att medarbetarna vågar fatta beslut och att det i sin tur gör organisationen snabbfotad.

”Mår medarbetarna bra mår bolaget bra, och där upplever jag att vi lyckats. Många av Lykos medarbetare har varit med länge och det är vi alla tillsammans som möjliggör resan.”

Dags att ta ditt bolag i en mer lönsam och hållbar riktning? Här får du tipsen och guidningen du behöver för att lyckas!

Hos Lyko har man också stor respekt för hur man kommunicerar kring just skönhet för att det ska utgöra något positivt – för alla.

”Vi är väl medvetna om att det finns baksidor när det kommer till skönhet. Därför är vi noggranna med att prata skönhet på ett lättsamt sätt – som vi kan stå för. Skönhet ska vara personligt och glädjefyllt. Det bidrar också till att det vi gör blir lönsamt på sikt”, säger Erika Lyko.

Hållbarhetsfokus ger synergieffekter

För att kunna göra förändringar som gör skillnad vill man hos Lyko kunna påverka och vara så nära alla olika steg i sina processer och leveranser som möjligt. 

”Vi fraktar mycket och där har vi också gjort en hel del insatser för att vår verksamhet ska vara så hållbar som möjligt. Exempelvis genomför vi nu bara fossilfria leveranser till våra kunder i Sverige, vilket vi var den första e-handlaren i Sverige att göra. Alla våra leverantörsavtal innefattar krav gällande mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och affärsetik, och vi jobbar kontinuerligt med hur vi kan minimera emballaget”, säger Erika Lyko.

Att man har ett starkt fokus på långsiktig hållbarhet och tar ESG-relaterade frågor på allvar är viktigt, enligt storbankens hållbarhetschef Johanna Fager Wettergren:

”En av våra viktigaste målsättningar är att bidra till en hållbar omställning. När vi ser att det är grundläggande även hos våra företagskunder kan vi göra resan tillsammans på ett väldigt bra sätt. Vår rådgivning och dialog med kunden ska gynna bolagets lönsamhet på sikt och satsningar som går i linje med de nya regleringar som kommer.”

Läs mer om hållbart företagande och hur Swedbank kan hjälpa dig och ditt bolag att bli mer både hållbart och lönsamt.

Läs mer