Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Nordea

Tipsen som kan få er att växa – trots tuff marknad

Gustav Westman, Brightbid, och Sebastian Detthow, Nordea Startup & Growth.

Hur kan ert företag uppnå framgång och tillväxt även i motvind?
Succébolaget Brightbid har lyckats, och här bjuder grundaren Gustav Westman på sina bästa strategier, tips och lärdomar.
”För fyra år sedan trodde jag inte att vi skulle stå här idag”, säger han.

Få entreprenörer har missat att de senaste åren har varit en rejäl kamp för många bolag. Men trots snålblåsten på marknaden finns det företag som har stuckit iväg rejält. Ett av dem är AI-bolaget Brightbid, som sedan starten för fyra år sedan har gått från noll till nära 500 kunder – och nu är på god väg att bli Sveriges nästa unicorn.

Brightbid förvärvades i fjol av Speqta och blev då ett börsnoterat bolag. Men vägen har inte varit spikrak, och under ett webinar med finansiella partnern Nordea och Breakit gav Gustav Westman tittarna en inblick i hur tillväxtresan sett ut.

Behöver ni hjälp inför en eventuell expansion? Kom i kontakt med – och läs mer om – vad Nordea Startup & Growth kan göra för er!

”Från början ville jag bara skapa en cool tjänst. Att attrahera duktiga specialister på betalt sök är supersvårt, och efterfrågan är jättestor. Vi såg att vi kunde lösa ett smärtsamt problem genom att erbjuda en AI-lösning för annonsering på Google och Bing, det blev starten på allt. För fyra år sedan trodde jag inte att vi skulle stå här idag. Det är svårt att tänka ’nu ska vi bygga världens största bolag’ när man startar upp”, säger Gustav Westman.

Nycklarna som lett till framgång för Brightbid

Under resans gång har han och Brightbid identifierat en rad nycklar som lett till framgångarna de ser idag. Här är några av de viktigaste som diskuterades under webinaret:

  • Gör gedigen research innan ni investerar i produkten

Har ni en idé? Sätt den på prov innan ni börjar lägga stora pengar på den. Boka 30–40 möten och se om någon är intresserad av tjänsten innan ni utvecklar något som marknaden inte vill ha. Det är ett enkelt sätt att hitta en marknadsanpassad tjänst. Gör sedan en MVP (minsta livskraftiga produkt) som inte behöver vara särskilt avancerad.

  • Ta reda på hur skalbar er produkt är

En begränsning när det gäller hur snabbt ni kan växa är hur skalbar produkten är. Kan ni på ett enkelt sätt växa globalt, eller finns det begränsningar? När det gäller Brightbid så fungerar produkten överallt där Google och Bing finns. I dag servar bolaget kunder på 20 marknader, tack vare den skalbarheten.

  • Ha tät kontakt med era finansiärer

Brightbid har under tillväxtresan utvecklat ett nära samarbete med Nordea. Genom transparens och ärlighet har man skapat en relation som gjort resan lättare under tuffare tider. Att använda banken som en partner och gemensamt hitta lösningar på de utmaningar som uppstår längs vägen är ett viktigt framgångsrecept för vilken entreprenör som helst.

  • Bygg en kundbas på sättet som är mest effektivt för er

Börja med att skjuta brett för att skapa medvetenhet om er produkt, och samla in data kring målgruppen ni vill nå. Smalna sedan av och fokusera insatserna där ni ser att resultatet blir bäst, oavsett om det handlar om Google Ads, Meta, e-postmarknadsföring, LinkedIn eller någon annan kanal.

Genom att analysera resultatet från era kampanjer kan ni justera och förbättra era strategier, få en djupare förståelse för kundresan och främja er tillväxt. Om ni dessutom lyckas diversifiera kundbasen blir ni mer motståndskraftiga vid makroekonomiska svängningar, jämfört med bolag som “lagt alla ägg i en och samma korg”.

  • Ta in rätt kompetens tidigt

Att ha rätt kompetens i bolaget i ett tidigt skede kan göra resan betydligt smidigare. Ni kan lättare möta utmaningarna som uppstår och att bygga förtroende hos potentiella finansiärer blir enklare. Värva personer som gjort en startup- och scaleup-resa tidigare. Deras insikter kan visa sig ovärderliga.

Även här kan en partner som Nordea bidra till bolagets tillväxt. Genom bankens stora kontaktnät kan man hitta lämplig kompetens för att ta verksamheten till nästa steg.

”Nordea har varit en solid och stor partner för oss”

För Brightbid har relationen med Nordea varit en viktig nyckel bakom framgångarna, enligt Gustav Westman. Särskilt vid bolagets internationella expansion.”När vi skulle in i Norge var det skönt att få hjälp av Nordea, för det är mycket byråkrati kring saker som att öppna ett bankkonto i ett nytt land. Generellt sett tar sådana saker väldigt lång tid, och där har Nordea varit en solid och stor partner som hjälpt oss både internationellt och på hemmaplan”, säger Gustav Westman.

Sebastian Detthow, Growth Banker på Nordea Startup & Growth, har följt Brightbids resa från start, och understryker vikten av att se på sin bank som en helhetspartner.

”Vi på Nordea kan stötta kring finansiering, uppskalning och när det gäller att hitta rätt kompetens. Till exempel är hantering av flera olika valutor ett område som kan ta oerhört mycket tid för bolag, där har vi lösningar som gör att de kan fokusera på annat. I dagens klimat när riskkapital har blivit dyrare, och med ett högre fokus på lönsamhet, så är vi som bank ett bra partneralternativ. Startup & Growth kan gå in tidigt och finansiera om vi ser en underliggande lönsamhet – vilket för Brightbid har inneburit att de inte behövt späda ut sina aktier så mycket som vid en emission.”

Behöver ni hjälp inför en eventuell expansion? Nordea Startup & Growth erbjuder skräddarsydd rådgivning, ett globalt nätverk samt finansieringsmöjligheter.

Här kan du komma i kontakt med och läsa mer om vad Nordea Startup & Growth kan göra för er!

Läs mer