Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Voi-chefens krav på London – låt oss ställa ut 20.000 elsparkcyklar annars drar vi

Artikel bild
Fredrik Hjelm har tröttnat på de snäva reglerna på Londonmarknaden. Foto: Press

Elsparkcyklarna Voi hotar att lämna London, en marknad som sågs som en storvinst för mindre än ett år sedan. I ett ilsket brev till stadens borgmästare Sadiq Khan ställer vd:n och grundaren Fredrik Hjelm ett ultimatum.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Först fick de nobben. Sedan tog de revansch. Nu hotar det svenska elsparkcykelbolaget Voi med att kasta in handduken i London. Det skriver brittiska The Standard. Även Dagens Industri har skrivit om Voi-vd:ns ultimatum. 

Det var exakt för 11 månader som grundaren och vd:n Fredrik Hjelm i en intervju med Breakit sa följande:

“London kan bli en av våra bästa städer.”

Då var Voi ett av tre bolag som under en provperiod på tre år skulle få ställa ut sina sparkcyklar i metropolen. Men nu sjunger grundaren alltså en annan visa. 

I ett ilsket brev till Londons borgmästare Sadiq Khan skriver Fredrik Hjelm att situationen i den brittiska huvudstaden har blivit ekonomiskt ohållbar på grund av regleringarna i staden. Som exempel lyfter han bland annat att endast 9 av 33 stadsdelar tillåter fordonen och att det saknas ställen att parkera. 

Han skriver i brevet att det nu bara finns två alternativ om bolaget inte kan förbättra samarbetet med Londons transportmyndighet. Det första alternativet är att Voi drar sig tillbaka och det hela får summeras som ett misslyckande där en kvarvarande operatör får monopol. Det andra är att Voi får investera och implementera 20.000 elsparkcyklar i hela London i sommar. 

Fredrik Hjelm skriver att fördelarna för London att ha elsparkcyklar är stora, bland annat för att minska bilberoendet och förbättra luftkvaliteten i den smoggiga staden. 

Christina Moe Gjerde är chef för Norra Europa på Voi och hon skriver i ett mejl till DI:  

”Om inte situationen förbättras flyttar vi hellre vår flotta till andra städer med bättre förutsättningar. London borde se till städer som Oslo och Stockholm, som vågat justera sina regleringsmodeller när det inte blev rätt första gången.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer