Sportanalys är ett växande område och fotbollsintresserade delar så kallade spiders som visar potentiella värvningars styrkor och svagheter brett och vitt.
Men för att kunna göra sådana analyser krävs det att någon filmar matcher och träningar. Där har Malmöbolaget Spiideo en lösning. Bolaget använder AI för att filma och analysera matcher och tävlingar i olika sporter.
Nu fyller bolaget kassan med 215 miljoner kronor från den tyska tillväxtfonden Cipio. Även Ikea-arvtagaren Mathias Kamprad, Måns Hultman och Håkan Roos är med på tåget.
“Vi expanderar kraftigt på marknaden och rör oss uppåt i värdekedjan”, säger bolagets vd och grundare Patrik Olsson till Dagens Industri.
Bolaget har redan från början haft en SaaS-lösning där klubbar betalar en viss summa, ungefär 50.000 kronor för att bolagets kameror ska filma deras träningar och matcher och få data som kan hjälpa till i analysen.
”Med tiden kommer AI-systemet att hjälpa tränarna mer med själva analysen, så de kan utveckla olika strategier och identifiera svagheter hos motståndarlaget i realtid”, säger Patrik Olsson till tidningen.
Kapitalet som kommer in till bolaget ska användas till att expandera ut i Europa och USA men även i Mellanöstern och Asien.
Spiideo omsatte 142 miljoner kronor förra året och gjorde en förlust på 72 miljoner. Men Patrik Olsson säger till Dagens Industri att den underliggande verksamheten är lönsam redan idag.
”Målet är att att bli lönsamma från tredje kvartalet i år, med 2025 som första lönsamma helår”, säger Patrik Olsson till tidningen.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.