Kritiken mot Spotify har väl nästintill varit konstant sedan tjänsten lanserades för över 15 år sedan. Streamingtjänsten ger för lite tillbaka till de som skapar innehållet på sajten.
För ett par år sedan gick artisten Lisa Nilsson ut och avslöjade att hon bara tjänade några ören varje gång någon lyssnade på hennes musik och hotade, skämtsamt, med att ockupera Spotify-chefen Gustav Söderströms sommarställe på västkusten.
Med tanke på den bakgrunden kanske Spotify-vd:n Daniel Ek kunde ha valt sina ord lite bättre när han författade ett inlägg på sajten X i slutet av förra veckan.
“Idag när kostnaden för att skapa är nära noll”, inledde han sitt inlägg med, något som såklart triggade en del. Detta trots att resten av inlägget handlade om hur länge innehåll kan leva med referenser till den gamle romerska kejsaren Marcus Aurelius.
Några användare pekade ut det uppenbara, att kostnaden för att skapa innehåll faktiskt inte är nästan noll utan att det tar både tid och pengar. Men att kostnaden för att sprida det innehållet som faktiskt har sjunkit.
Andra, som den svenske rapparen Pstq, är lite mer rakt på sak och skriver istället:
“Content. Fan vilken röv du är”.
Mathias Strömberg, kommunikationschef på Skap (Sveriges kompositörer och textförfattare) tog istället till Linkedin för att framföra sin kritik.
“Daniel: det faktum att hårdvaran och mjukvaran för att *producera* musik (eller någon annan konst) i vissa fall är "nästan noll" återspeglar inte den faktiska jävla KOSTNADEN för att *skapa* den. För Guds skull, du är en icke-dum man, du borde verkligen förstå detta.”
Daniel Ek kände uppenbarligen av trycket eftersom han på söndagen var tvungen att gå ut och förklara sig.
“Bara för att klargöra – min poäng var inte att nedvärdera den tid, insats eller de resurser som krävs för att skapa meningsfulla verk, vare sig det är musik, litteratur eller någon annan sorts kreativa uttryck."
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.