Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Pär-Jörgen Pärson: Här är de hetaste techsektorerna i Sverige – och denna ska du undvika

Artikel bild
Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone.

Facebook, Google och andra jättar har gjort det svårt att bygga konsumentvarumärken. Däremot är AI och SaaS “glödhett”, efter en period av lägre aktivitet för ett drygt år sedan.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Hur ser en av Europas vassaste investerare på marknaden just nu? Svaret: Det beror på vilken marknad det handlar om. Det var budskapet när Northzones Pär-Jörgen Pärson gästade Breakits event Femtalk i veckan.

Techbaserade konsumentjänster fick tummen ner just nu.

“Där handlar det inte så mycket om räntor och heller inte affärsklimatet. Det handlar om att vi har monopolister som kontrollerar vilka som lyssnar på våra kommersiella budskap”, säger han och fortsätter:

“Det är Facebook, Google, Amazon några till som helt kontrollerar den. Det gör det oerhört svårt att på ett kostnadseffektivt sätt bygga ett konsumentvarumärke nuförtiden".

Däremot fanns det tre heta områden enligt investeraren. AI, vertikala SaaS-bolag och de som är verksamma inom klimat och hållbarhet.

“Om man kollar på AI-bolag, vertikala SaaS-bolag eller den typ av verksamheter som har en annan logik för att hitta kunder, så får de hur många propåer som helst. Det var ganska låg aktivitetsnivå för ett drygt år sedan, men nu är det glödhett igen”, Pär-Jörgen Pärsson.

Han nämner också några branscher som Northzone kollar på just nu, bland annat de som fått ett uppsving genom AI, som exempelvis fintech och hälsa.

Läs mer