Ruben Arnbert, CFO på neobanken Juni, Jesper Borulf, CFO på CDLP och Gabriel Nelson Vedung, Head of Finance på CDLP, möts för att diskutera taktik, finansiella modeller och vilka resurser som behövs för att driva snabb tillväxt i osäkra tider.
CDLP, som grundades 2016, har en lyckad internationell expansion bakom sig tack vare en kombination av kvalitet, innovation, genomtänkta finansiella modeller och en tydlig performance marketing-strategi. För att stötta expansionen har CDLP:s finansteam en datainriktad strategi, där fokus ligger på att maximera lönsamhet och effektivitet i marknadsföringen. De analyserar kontinuerligt olika marknader och kundgrupper, optimerar insatserna och fördelningen av resurser för att säkerställa lönsamhet, samt följer och analyserar en rad KPI:er som CAC (Customer Acquisition Cost) och retention rate.
”Ur ett finansiellt perspektiv hanterar vi och e-handelsteamet hur och var vi spenderar varje enskild marknadsföringskrona. Det är otroligt viktigt att varje spenderad krona genererar lönsamma intäkter. De senaste åren har kravet på lönsamhet ökat avsevärt. Där investerarna tidigare lät oss spendera för räckvidd, är målet nu att säkra lönsamhet”, säger Jesper Borulf.
En ingående dialog med övriga team är fundamental
CDLP tittar därför noga på olika kundgruppers täckningsbidrag. De reagerar blixtsnabbt på förändringar och allokerar om sin performance marketing till de mest lönsamma marknaderna och kundtyperna.
”Vi har en iterativ process för att se var vi ska allokera utgifterna. Vi är väldigt snabbfotade och modellerar per kundtyp och per land. En ingående dialog med övriga team är fundamental här för att det ska funka”, säger Jesper Borulf.
Säkra bufferten och optimera kassaflödet
När CDLP närmade sig lönsamhet tog de beslutet att övergå från egen finansiering till skuldfinansiering. Ruben Arnbert konstaterar att det, teoretiskt sett, är vettigt att nyttja en blandning av lån och eget kapital för att optimera företagets kapitalkostnad, men undrar samtidigt hur deras upplevelse av att ta det steget var.
”En utmaning var att vissa långivare inte förstod dynamiken i e-handelsaffären eller e-handlarens behov av kortsiktig finansiering. De stora bankerna tenderar att använda klassiska och väldigt inrutade KPI:er, ofta med strikt fokus på sista raden snarare än att se till vårt behov av flexibel rörelsekapitalfinansiering”, menar Jesper Borulf, och ger några avslutande råd till andra e-handlare:
“Ha tillräcklig buffert, förvänta dig det oväntade, bygg för ett osäkert 2024 – och ge dig själv en marginal i modelleringen av ditt kassaflöde.”
Se hela samtalet mellan Ruben Arnbert, Jesper Borulf och Gabriel Nelson Vedung här.