Sök ikon

Matbudens leverans till aktieägarna: 200 miljarder i förlust

Artikel bild
Foto: Istock / TT

De tillhörde en av de allra hetaste sektorerna under pandemin. 

Men världen har förändrats och nu har notan för de fyra största matleveransbolagens krig om marknadsandelar kommit. Den landar på astronomiska nivåer.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Det är Financial Times som har räknat ihop de samlade förlusterna för de fyra största, noterade matbudsbolagen i USA och Europa: Deliveroo, Just East, Delivery Hero och Door Dash. 

Den brittiska tidningens miniräknare visar att dessa bolag sammantaget gjort rörelseförluster på totalt drygt 20 miljarder dollar, motsvarande mer än 200 miljarder svenska kronor, sedan bolagen noterades för cirka sju år sedan (för fyra år sedan i Just Eats fall). 

Financial Times kopplar ihop förlusterna, som inkluderar nedskrivningar av gjorda förvärv, med det intensiva krig om marknadsandelar som förts av matbudsbolagen under de senaste åren. 

Parallellt har räntorna stigit och investeringslandskapet förändrats i grunden. Tillväxtbolag måste numera även vara lönsamma. 

“Investerares vilja att finansiera förluster har förändrats”, säger Jo Barnet-Lamb, analytiker på storbanken UBS, till Financial Times. 

Men allt är inte beckmörkt för sektorn. Ett par av aktierna i de här matbudsbolagen har stigit sedan i höstas och det finns förhoppningar om att de senaste årens krympande förluster snart ska förvandlas till uthålliga vinster. 

En annan analytiker som FT pratat med, Giles Thorne på Jefferies, pekar på att många konsumenter har fortsatt att använda matbudens tjänster, “trots att de har mindre pengar och trots att tjänsterna kostar mer”. Det är, menar analytikern, ett gott tecken inför framtiden. 

Ett av de fyra matbuden, Delivey Hero, leds av svensken Niklas Östberg som grundade bolaget tillsammans med Markus Fuhrmann i Berlin 2011. Vintern 2021 kostade en aktie i Delivery Hero nästan 140 euro. Idag är kursen ner på knappt 29 euro. Hela bolaget är värt lite mer än 8 miljarder euro idag.

Läs mer