Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Var influencermammornas favorit sen gick det "fullständigt åt pipan” – men nu har Twistshake lyckats vända

Vienar Roaks och Camillo Eriksson, grundare av Twistshake. Foto: Press

Pandemi, contanierkris och stenhård konkurrens. Utmaningarna har de senaste åren varit många för barn- och babybolaget Twistshake.

Men nu skymtas en vändning – och bolaget ökar både omsättning och resultat.

“Sedan restriktionerna lättades har vi satsat mer på en omnichannel-approach för att finnas både hos återförsäljare i butiker men också online. Jag tror att det har blivit viktigt för att nå ut till kunderna”, säger vd:n och medgrundaren Camillo Eriksson till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

När Breakit når Camillo Eriksson är det fredagseftermiddag. För många betyder det att en efterlängtad helg, med en välbehövlig paus från jobbet och vardagens bestyr, står för dörren. 

Men Twistshake grundaren, tillika bolagets vd, checkar inte ut. 

“På en lördag och söndag har man mer frihet att tänka fritt. Under veckodagarna är det så mycket att göra och saker som ska bli klart att man inte alltid hinner vara kreativ. Men självklart finns det tid till återhämtning under helgen också. Dock tycker jag väldigt mycket om att jobba”, säger han till Breakit. 

Västeråsbaserade Twistshake, som idag säljer barn- och babyprylar genom e-handel och återförsäljare i butik, blev för flera år kända sedanför sin nappflaska – via sociala medier och mikroinfluencers. Det räckte att endast ha några hundra följare på Instagram för att få göra reklam för bolaget. I utbyte fick dessa influencers i fråga antingen gratis flaskor eller rabatt på företagets produkter.

År 2020 omsatte bolaget över 220 miljoner kronor, med ett resutlat efter finansiella poster på 13 miljoner kronor. Men året efter började marken under bolaget skaka. Bland annat lanserades ett sparpaket som innebär att närmare 30 personer fick lämna företaget. 

Nu skymtas en välbehövlig återhämtning, enligt grundaren. 

“Det var några väldigt omvälvande år för oss under pandemin. Vi har stort fokus på vår B2B-försäljning, som gick fullständigt åt pipan under corona, när återförsäljare i flera länder tvingades stänga ned butiker.”

För att möta tappet i fysiska butiker fokuserade bolaget istället på den egna e-handeln.

“Där växte vi väldigt bra. Sedan restriktionerna lättades har vi satsat mer på en omnichannel-approach för att finnas både hos återförsäljare i butiker men också online. Jag tror att det har blivit viktigt för att nå ut till kunderna”, säger Camillo Eriksson.

Under 2022 vände det uppåt igen och Twistshake omsatte 270,6 miljoner kronor, med ett resultat på 937.000 kronor. 

“Siffrorna för 2023 är inte helt klara än men vi ökade tillväxten med närmare 25 procent och fördubblade lönsamheten. I år ska vi fortsätta i samma takt”, säger vd:n. 

Twistshake är inte det enda bolaget i branschen som har haft det svårt. Babyworld, Babyshop och Bonti är några av bolagen som fått slita den senaste tiden och gått in i rekonstruktion. Så sent som i veckan rapporterade Breakit att det sistnämnda bolaget går ihop med konkurrenten Köpbarnvagn.

Camillo Eriksson har sina analys klar om vad som har orsakat den så kallade babykrisen

“Vi har sett ett ökat antal spelare under de senaste åren, speciellt inom e-handel på den svenska marknaden. Marknaden har tidigare varit ganska traditionell, med flera aktörer med fysiska butiker som främsta säljkanal. Men så har det blivit ett intåg av starka e-handlare, som har lett till högre konkurrens och som jag tror bidragit till lägre marginalerna”, säger han. 

Han tillägger att han tror att det kommer att ske flera konsolideringar i branschen framöver. 

Det finns fortfarande många aktörer kvar på marknaden. Hur ser ni på konkurrensen?

“Konkurrensen är stor, helt klart. Men de flesta har sin plats i värdekedjan – det tror jag verkligen. Barn växer och utvecklas väldigt snabbt och det dyker hela tiden upp nya behov. 

Då kan man köpa saker både från oss och från andra bolag. Det tror jag har ett stort värde för kunderna”,  säger Camillo Eriksson. 

Han räds inte konkurrensen, men det finns däremot annat som ger honom huvudbry.

“Det är en konstant utmaning att få med sig hela organisationen när bolaget ska växa men vi har ett grymt team som alltid ställer upp. En annan utmaning är den makroekonomiska utvecklingen, senast relaterat till oroligheter i Ukraina och Israel, som påverkat leveranserna från Asien.” 

“Det har såklart varit oroligt under en lång tid, först under pandemin och nu med krig i Europa. Vi har leverantörer i Asien och det har bland annat varit krångel med transporter och containerkrisen. Men vi har ju också gått igenom mycket de senaste åren, så någonstans känns det som att vi har blivit bättre på att snabbt hitta lösningar på utmaningar som dyker upp”, säger Camillo Eriksson. 

Nu har det gått tre år sedan ni genomförde ett sparpaket  och nästa 30 personer fick lämna bolaget. Var det en nödvändig åtgärd att ta, nu när du ser tillbaka?

“Det var ett beslut som var väldigt tråkigt att ta, men det behövdes för att nå en lösning. Det året, alltså 2021, tappade vi ganska mycket mot vad vi hade som mål och vi hade knappt någon lönsamhet. Så ja, jag står fast vi att det var rätt beslut att ta.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer